Vad menas med garanti och vilka regler gäller?

Hej. Jag har en fråga.

Jag köpte en dator för 2 ½ år sedan. Själva datorn funkar fortfarande bra, men skärmen är kass och det är ingen spricka eller så, den har bara slutat fungera som den ska. Jag gick till butiken där jag köpte den, men de säger att garantin bara var två år och att jag skulle köpt en tilläggsgaranti. Vilka regler gäller? Och vad menas med garanti? Tack om jag får svar på mina frågor. Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du som privatperson har köpt en dator från en butik så är det reglerna i konsumentköplagen (KKL) som blir tillämpliga.

Garanti

En garanti är ett löfte i ett köpeavtal om reparation/kompensation/återbetalning till köparen om det finns eller uppstår ett fel på en vara, under vissa i avtalet angivna förutsättningar och under en viss tid. Säljare eller tillverkare kan frivilligt lämna garanti för sålda varor, men de är inte skyldiga att göra det enligt konsumentköplagen. De flesta butikerna lämnar någon slags garanti eftersom det känns säkrare för kunderna och butiken därmed får sålt mer varor.

Eftersom din garanti bara räckte i 2 år och du köpte datorn för över två år sedan så gäller alltså garantin inte längre och butiken blir inte direkt skyldiga att avhjälpa felet på datorn.

Reglerna om fel i varan

Det finns dock regler om fel i varan i konsumentköplagen.

För att det ska anses vara fel i datorskärmen måste varan avvika från vad du som köpare haft rätt att kunna förutsätta. (16 § KKL) Beroende på hur dyr datorn var, information vid köpet angående datorns egenskaper och hur länge datorn skulle fungera mm, skulle det kunna anses vara fel i datorn.

Frågan om datorskärmen är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess egenskaper när den avlämnades, alltså för 2,5 år sedan. Säljaren svarar även för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare. Felet måste alltså ha funnits redan när du köpte varan, även fast det visade sig först senare. (20 § KKL) Det kan bli svårt att bevisa att felet på datorskärmen fanns redan när du köpte den för över två år sedan.

Om felet i datorn har uppkommit först efter avlämnandet för 2,5 år sedan så anses varan felaktig endast om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott. Alltså om köparen har brutit mot något i avtalet eller ljugit om något i avtalet. (20 § 3 st KKL)

Det är naturligt att saker försämras över tiden så beroende på hur pass dålig skärmens kvalitet har blivit och hur mycket datorn kostade och liknande kan du ha mer eller mindre framgång med att kontakta butiken om att varan är felaktig.

Som konsument har du dock rätt att meddela fel på datorskärmen senast tre år efter det att du köpte den. (23 § 3 stycket KKL)

Sammanfattning

Du kan alltså meddela butiken att du anser att det är fel på datorskärmen eftersom den inte längre fungerar som den ska. Det kan dock bli svårt för dig att bevisa att felet på datorskärmen fanns redan när du köpte datorn för 2,5 år sedan. Saker slits och blir sämre med tiden. Om det var en mycket dyr dator har du större chans att nå framgång med att anmäla felet på skärmen för då ska du som kund kunna förvänta dig att varan ska hålla en längre tid.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare