Vad krävs för skuldsanering?

Hej!

Om man har en skuld på 80.000 kr hos Kronofogden, där skulderna avser återbetalning från ett strafföreläggande man fått från domstolen, där man blivit sömd för bedrgeri, men domen blev alltså strafföreläggande återbetalningsskyldig.

Jag har inte haft möjlighet att betala detta då jag knappt klarar av att leva själv.

Min fråga är egentligen, om dessa skulder kan skrivas av? Tänkte mest att de gäller privatpersonen, där de lagt ett belopp som jag inte kunnat godkänna då jag inte fått delgivning om dessa skulder förrens de redan ansetts godkända då jag inte kunnat svara.

Hur lång är preskriberingstiden? Om en person 2014 la ett ärende till KFM och vill ha pengar av mig, jag kan inte betala det överguvudtaget. Skriva denna av eller finns skulden kvar för alltid?

Alla skulder är till privatpersonen, där de vill driva in pengar.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du kan göra i detta fall är att du vänder dig till Kronofogdemyndigheten och ansöker om skuldsanering. Det finns inga skulder som i sig hindrar en skuldsanering, utan alla skulder kan bli föremål för skuldsanering. När du har skickat in en ansökan gör Kronofogdemyndigheten en utredning om huruvida du uppfyller kraven för att få en skuldsanering och sedan fattar de beslut i frågan. De gör i stora drag en tvåstegsprövning.

1. Vad har du för skulder och vad har du för möjligheter att betala?
Först tittar de på dina möjligheter att betala dina skulder i framtiden. Då går de genom alla omständigheter som kan påverka din förmåga att betala. Det finns ingen gräns för hur liten eller stor skulden behöver vara. I stället tittar de på din totala skuld i relation till vad du kan betala. Din förmåga att betala påverkas av många olika faktorer, bland annat:

storleken på din skulddina nuvarande och framtida inkomsterdin ålderdin arbetsförmågaeventuell sjukdom och arbetslöshet2. Är en skuldsanering rimlig i ditt fall?
För att de ska kunna avgöra om en skuldsanering är rimlig gör de också en helhetsbedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden. Det här kallas för en bedömning av skäligheten. De tittar då på hela din situation och särskilt på tre områden:hur och varför dina skulder har uppkommitatt du har gjort vad du kan för att betala dina skulderatt du är aktiv och svarar på de frågor som de ställer för att kunna pröva sin ansökan

I ditt fall beskriver du att du inte har haft möjlighet att betala dina skulder då du knappt klarar av att leva själv. Detta är ett "typfall" för när man kan diskutera skuldsanering. Skuldsanering är således inte till för att "bli kvitt" sina skulder om man har ekonomiska möjligheter att faktiskt betala av de. Även om din situation är ett "typfall" krävs det som sagt en helhetsbedömning där de kommer beakta det jag ovan har nämnt. Så länge ett ärende ligger hos Kronofogdemyndigheten så preskriberas det inte. Därför kan det finnas anledning för dig att ansöka om skuldsanering för det fall du känner att du har ett behov av det. Om du är osäker kan du vända dig till berörd myndighet, dvs. Kronofogdemyndigheten, och tala med en handläggare som kan ge dig vidare vägledning och råd i ditt specifika fall. Det skadar inte att försöka.

Klicka här för att ansöka om skuldsanering via blankett eller klicka här för att ansöka om skuldsanering via e-tjänster.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig till mig på ni.dekeiser@lawline.se!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare