FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/02/2022

Vad krävs för fastighet ska räknas som giftorättsgods?

Hej.

Jag och min man är gifta.

Gården vi bor på står han som ensam ägare på.

Nu har vi lagt om lånen på gården och vill att vi båda ska stå som registrerade ägare på. Hur gör man då?

Vi hade tidigare ett äktenskapsförord som gjorde gården till min mans enskilda egendom.

Nu är det äktenskapsförordet omgjort så att enskild egendom har gått över till att bli giftorättsgods.

Ska man göra någon speciell ansökan till lantmäteriet eller så?

Mvh Marie

Lawline svarar

Hej, tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att ni skrivit om ert äktenskapsförord kommer gården att räknas som giftorättsgods även om du inte står skriven som ägare på fastigheten. Jag hade dock gett dig rådet att ansöka om lagfart hos lantmäteriet så att ni båda står som ägare på fastigheten, om ni skulle skilja er och din man står som ensam ägare är det han som i första hand får gården på sin lott (om det finns tillräckligt med värde i andra tillgångar så att ni inte behöver sälja huset/ena köper ut den andra parten).

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsingar

Jessica SarhedeRådgivare