Vad krävs för en utländsk medborgare att gifta sig i Sverige?

Hej. Jag och min pojkvän vill gifta oss.. han bor i Pakistan och vi ska gifta oss här i Sverige. Vad är det som behövs för att vi ska få äktenskap certifikat? Kan bara jag fylla i pappret och skicka in med hans namn och kopia på passet? Eller behöver han göra ngt från sitt hemland också för att få tillstånd att gifta sig här i Sverige? Vore tacksam för svar snarast.. jag vill ha han här hos mig och inte leva ifrån varandra.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i äktenskapsbalken (ÄktB

Ni måste göra en hindersprövning innan ni gifter er. Denna prövningen görs av Skatteverket (3 kap. 1 § ÄktB). Ni kommer prövas för bl.a. om ni är syskon, om en av er redan är gifta med någon annan eller om någon av er är under 18 år. Eftersom din pojkvän inte är folkbokförd i Sverige så ska han även visa ett intyg av utländsk myndighet som bevisar att han har behörighet att ingå i äktenskapet (3 kap. 2 § Äktb).

Efter hindersprövningen kommer ni att få ett intyg om hindersprövning och vigselintyg som ni ska lämna till vigselförrättaren. Det är vigselförrättaren som kommer att fylla i detta intyget och skickar tillbaka det till Skatteverket. Ni kommer även att få ett så kallat vigselbevis av vigselförrättaren efter vigseln. Tänk på giltighetstiden för intyg om hindersprövning varar i fyra månader och går inte att förlänga. Ni kommer att behöva göra en ny ansökan om ni inte gifter er inom giltighetstiden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare