Vad krävs för bevisning mot min granne?

Har en granne som under lång tid ställt ut kemikalier mm så det kommer upp till lägenheterna ovanför. De förorenar luften och har gjort så att hela lägenheten stinker. Det är inte bara det att det stinker utan deras kemikalier har även gett problem med hjärtat. Efter 2-3 månader med brännande lungor kom arytmier och hjärtproblem direkt i samband med deras kem-attacker. Det är alltså inte några små problem vi pratar om. Det de gör borde ju vara klassat som ett riktigt grovt brott. Det behöver finnas en tillräcklig mängd bevisning för att driva den här frågan vidare. Vilken typ av bevis behövs och hur gör man för att skaffa dessa bevis?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Den typen av händelser som beskrivs i din fråga kan vara brottsliga. Framför allt borde det då vara fråga om brottet vållande till kroppsskada eller sjukdom (jfr. 3 kap. 8 § brottsbalken (BrB)). Ifall ni bor i hyresrätt strider det även bland annat mot hyresgästens ansvar att inte utsätta sin omgivning för störningar (12 kap. 25 § jordabalken).

Vad gäller bevisningen så krävs det att alla omständigheter som måste föreligga för att en person ska dömas för brott bevisas. I det här fallet innebär det att det måste bevisas att grannen orsakat kroppsskada eller sjukdom, som inte är ringa, samt att grannen gjort det av oaktsamhet.

Det finns inga regler i svensk rätt om vilken typ av bevisning som är tillåten i en rättsprocess. Allt bevisning som har med fallet att göra kan alltså användas, oavsett om det är teknisk bevisning, vittnen etc. Rätten ska efter en prövning av all bevisning avgöra vad som är bevisat (35 kap. 1 § rättegångsbalken).

Sammanfattningsvis spelar det ingen roll vilken form bevisen har, eller hur ni har kommit över bevisning. Den kan användas i en rättsprocess mot grannen oavsett.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare