Vad krävs för att något ska räknas som en tyst accept?

Om jag som företagare skickar ut en faktura till en kund med betalning inom 20 dagar, och denna kund inte säger något om antalet dagar, räknas detta då som en tyst accept? Jag har skickat en faktura som förfaller imorgon och den är ännu inte betald. Visst kan jag räkna med att pengarna ska vara inne senast imorgon då min kund ingått en "tyst accept" och då godkänt 20-dagars förfallotid?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som krävs för att någonting ska räknas som en tyst accept, samt om situationen du beskrivit ovan räknas som en tyst accept. Regler om detta finns i avtalslagen och det är denna lag jag kommer att använda mig av när jag besvarar din fråga.

Vad innebär tyst accept?

Tyst accept innebär att man blir bunden av ett avtal genom att man förhåller sig passiv. Huvudregeln är att passivitet inte medför avtalsbundenhet, men i undantagsfall kan även passivitet leda till att man blir bunden av ett avtal. Tyst accept regleras i 4 § andra stycket, 6 § andra stycket samt 9 § avtalslagen. Avtalsbundenhet genom passivitet kan uppkomma till exempel om en person uppmanar en annan person att avge ett anbud, utan att sedan ange om denne accepterar anbudet eller avstår från det (9 § avtalslagen).

Vad gäller i ditt fall?

I ditt fall kan det vara fråga om en tyst accept från kundens sida, förutsatt att kunden har uppmanat dig att avge ett anbud. Kunden kan då ha accepterat tidsfristen på 20 dagar genom att ha förhållit sig passiv.

Jag hoppas att detta var till hjälp och om du skulle ha några ytterligare frågor är det bara att du hör av dig till oss på nytt!

Med Vänliga Hälsningar,

Temra BaydonoRådgivare