FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/07/2024

Vad krävs för att köparen ska få häva sitt köp om man inte undersökt en vara?

Sålt en husbil privat till privat. En vecka efter hämtning o full betalning är gjord hittades fukt i bilen. Ingen fukttest var gjord innan köp och efterfrågades aldrig. Köparen undersökte heller aldrig bilen innan köp. Fukten var okänd för säljaren. Nu vill köparen häva köpet. Kan dom göra det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Köplagen eftersom det rör sig om ett köp mellan två privatpersoner. Av din fråga framgår dock en rad omständigheter som är av intresse för att bedöma om köparen har rätt att häva köpet eller inte. Det ska sägas att en bedömning i frågan alltid är beroende av omständigheter och att det är svårt att göra en helt 100% bedömning där ex. en domstol skulle hålla med mig men med det sagt gör jag följande bedömning.

Vilka regler är av intresse?

När det så gäller köp av en vara mellan privatpersoner framgår det att varan (husbilen) ska stämma överens med vad köparen med fog kan förutsätta (17§ KöpL). Det innebär att husbilen inte får avvika från vd man kan förvänta sig av en fullt fungerande husbil. Köparen har dock en skyldighet att undersöka varan innan köpet och gör man inte detta kan man inte åberopa fel som bör ha hittats under undersökningen (20§ KöpL). Undersökningen utgår ifrån vad en normal person kan upptäcka dvs. om man måste bryta upp golv etc. för att hitta felet är undersökningsplikten uppfylld om man gjort en enklare undersökningen.

Det framgår vidare att det trots din som säljaren ovetskap så fanns det fukt i husbilen. Det framgår så som att ett dolt fel har förelegat i husbilen. Om det är ett dolt fel är det således säljaren som svarar för fel som fanns vid tidpunkten för riskövergången även om felet visar sig först senare (21§ KöpL). Risken går över på köparen först när varan anses avlämnade (13§ KöpL).

Vad innebär bestämmelserna för dig?

Av din fråga framgår att köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt av husbilen vilket gör att hen inte har rätt att häva ett köp för fel som den borde ha upptäckt MEN i detta fallet framgår vidare att du själv inte vetat om felet. Med det sagt kan det således inte krävas att köparen ska upptäcka felet vid en undersökningen. Det har alltså förelegat ett dolt fel vid köpet som visats sig först senare vilket innebär att det är säljaren som har ansvar för felet (21§ KöpL). Avgörande i sådana fall är alltså om avvikelsen har sin grund i förhållanden som fanns vid riskövergången och av din situation framgår det för mig som att felet fanns vid riskövergången (när köparen köpte husbilen).

Sammanfattningsvis

Så som jag tolkar reglerna framgår det för mig som irrelevant att köparen inte genomfört en undersökning av varan eftersom felet kan klassas som dolt. Det faktum att du själv inte vetat om felet talar för att en undersökningen av köparen inte hade gjort att felet upptäckts och ett sådant fel ansvarar således säljaren för när det väl upptäcks. Framgår det dock att köparen genom en enkel undersökning har kunnat hittat felet har köparen inte rätt att häva köpet. Det är med andra ord svårt att göra en bedömning i ditt fall eftersom avgörande blir om felet har kunnats upptäckas med en enkel undersökning. Är så fallet har köparen inte rätt att häva men är så inte fallet kan det inte krävas av köparen att han ska genomföra en icke för gemeneman mer än en normal undersökning och har han inte gjort det är det osäkert om en sådant hade krävts eftersom felet varit dolt.

När det gäller köprättsfrågor är det omständigheterna som är avgörande för utfallet. Jag rekommenderar så att du kontaktar en av våra jurister för de fall du vill få vidare klarhet i ditt ärende. Du kan bokatid på https://lawline.se/boka

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare