Vad krävs för att häva ett konsumentköp?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
En generell förutsättning för ingående av avtal är den gemensamma viljeförklaringen, d.v.s att vardera part uttryckt viljan att ingå i ett avtal. I din fråga uppfattar jag det som att ni ej haft denna vilja. Detta i sig är tillräckligt för att ogiltigförklara ett avtal, men i praktiken kan det bli en fråga om bevisning. Eftersom ni angett betalningsuppgifter kan detta ses som ett tecken på att ni velat ingå i avtalet, men det finns andra tillvägagångssätt som leder en till samma slutresultat.
Jag uppfattar enligt din fråga att din beställningen gjordes från en online-hemsida, detta skulle innebära att Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler blir tillämplig.
Enligt 2 kap. 12 § i denna lag återfinns det för konumenten en ångerrätt på 14 dagar, räknat från den tid då konsumenen fått varan i sin besittning. Med stöd i detta kan du därmed returnera varorna till näringsidkaren, sålänge det görs inom fristen på 14 dagar.
Kapitel 3 i Konsumentköplagen (2022:260) avser näringsidkarens dröjsmål. Här stadgas det i 3 kap. 1 § KKL vad som avses med dröjsmål. Här kan man urläsa att dröjsmål är när varans avlämnande blir försenat eller aldrig äger rum, och att detta ej beror på konsumenten. Vidare i 3 kap. 2 § KKL fastställs de påföljder som kan äga rum vid ett dröjsmål. Här ges möjligheten för konsumenten att hålla inne betalningen i den mån som behövs för att ge konsumenten en skälig säkerhet. Men skulle det vara så att du ej får varan i sin besittning alls kan man med stöd i 3 kap. 5 § KKL även välja att häva köpet. Enligt denna paragraf måste hävningen grunda sig på ett "väsentligt avtalsbrott", att man ej mottagit sina produkter är att tillgodoräkna ett sådant avtalsbrott. Dock är det viktigt att konsumenten snarast meddelar näringsidkaren om hävningen, enligt 3 kap. 6 § KKL. Om hävningen är giltig skall prestationerna gå tillbaka till vardera part, d.v.s. konsumenten får pengarna tillbaka och näringsidkaren får tillbaka varan.
Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!
Med vänliga hälsningar