Vad krävs för att häva ett konsumentköp?

Hej! Var inne på Derilas hemsida för att se på deras produkter. Innan jag kunde gå in på sidan krävde dom min mailadress och betalningssätt. Fyllde i detta och gick igenom produkterna. Helt plötsligt dök det upp "tack för din order, du har beställt varor för 2 063 kr." Jag blev helt paff, jag hade inte godkänt någon varukorg. Jag skrev omgående till företaget att jag ville annullera/avbeställa. Efter 24 timmar fick jag till svar att nu var det för sent och att de skickat varorna. Nu kräver Klarna mig på pengarna. Vill inte betala för något jag inte beställt. Jag har anmält ärendet till konsumentverket. Har jag rätten på min sida? Mvh Ann-Charlott Örtegren

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En generell förutsättning för ingående av avtal är den gemensamma viljeförklaringen, d.v.s att vardera part uttryckt viljan att ingå i ett avtal. I din fråga uppfattar jag det som att ni ej haft denna vilja. Detta i sig är tillräckligt för att ogiltigförklara ett avtal, men i praktiken kan det bli en fråga om bevisning. Eftersom ni angett betalningsuppgifter kan detta ses som ett tecken på att ni velat ingå i avtalet, men det finns andra tillvägagångssätt som leder en till samma slutresultat.

Jag uppfattar enligt din fråga att din beställningen gjordes från en online-hemsida, detta skulle innebära att Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler blir tillämplig.

Enligt 2 kap. 12 § i denna lag återfinns det för konumenten en ångerrätt på 14 dagar, räknat från den tid då konsumenen fått varan i sin besittning. Med stöd i detta kan du därmed returnera varorna till näringsidkaren, sålänge det görs inom fristen på 14 dagar.

Kapitel 3 i Konsumentköplagen (2022:260) avser näringsidkarens dröjsmål. Här stadgas det i 3 kap. 1 § KKL vad som avses med dröjsmål. Här kan man urläsa att dröjsmål är när varans avlämnande blir försenat eller aldrig äger rum, och att detta ej beror på konsumenten. Vidare i 3 kap. 2 § KKL fastställs de påföljder som kan äga rum vid ett dröjsmål. Här ges möjligheten för konsumenten att hålla inne betalningen i den mån som behövs för att ge konsumenten en skälig säkerhet. Men skulle det vara så att du ej får varan i sin besittning alls kan man med stöd i 3 kap. 5 § KKL även välja att häva köpet. Enligt denna paragraf måste hävningen grunda sig på ett "väsentligt avtalsbrott", att man ej mottagit sina produkter är att tillgodoräkna ett sådant avtalsbrott. Dock är det viktigt att konsumenten snarast meddelar näringsidkaren om hävningen, enligt 3 kap. 6 § KKL. Om hävningen är giltig skall prestationerna gå tillbaka till vardera part, d.v.s. konsumenten får pengarna tillbaka och näringsidkaren får tillbaka varan.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare