Vad krävs för att få skuldsanering?

Hej

Om man dragit på sej skulder på grund av ett bedrägeri och detta är ganska färskt, vi vill lösa detta innan det går för långt. Kan man söka skuldsanering.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vem kan få skuldsanering

Både företagare och privatpersoner kan få hjälp med skuldsanering. Det är Kronofogden som sköter skuldsaneringar (4 § skuldsaneringslagen). Kronofogden är en statlig myndighet. För att få skuldsanering måste man ha skulder som man omöjligen kommer kunna betala på flera års tid (7 § skuldsaneringslagen). Man ska ha sina huvudsakliga intressen i Sverige, med det menas vanligen att man är bosatt här, arbetar här och har sina skulder här (6 § skuldsaneringslagen). Driver man en näringsverksamhet ska den vara enkel att utreda. Man får inte heller ha näringsförbud (8 § skuldsaneringslagen). Sedan görs en prövning av Kronofogden för att avgöra om det är rimligt att man får skuldsanering med hänsyn till ens personliga och ekonomiska förhållanden (9 § skuldsaneringslagen). Det är bara möjligt att få skuldsanering mer än en gång om det föreligger särskilda skäl (10 § skuldsaneringslagen).

Hur får man skuldsanering

Man behöver göra en skriftlig ansökan till Kronofogden (11 § skuldsaneringslagen). Den kan göras digitalt direkt på Kronofogdens hemsida eller så skriver man ut en blankett från deras hemsida. Det går bra att fylla i ansökan själv men behöver man hjälp finns det budget- och skuldrådgivare hos kommunen som ska hjälpa till (5 kap. 12 § socialtjänstlagen). Kronofogden tar emot ansökan och utreder sedan om skuldsanering kan beviljas. Om skuldsanering beviljas får man en betalningsanmärkning vilken försvinner efter 5 år. Vid beviljad skuldsanering kan ens skulder sättas ned eller avskrivas helt (47 § skuldsaneringslagen). Om skuldsanering inte beviljas finns en möjlighet att överklaga beslutet hos en domstol (45 § skuldsaneringslagen).

Rekommendation

Du kan kontakta din hemkommuns budget- och skuldrådgivare för att få individuella råd om din situation. Om du känner att din situation passar in på Kronofogdens krav och att en skuldsanering skulle gynna dig kan du ansöka om skuldsanering. Om din ansökan avslås kommer Kronofogden att motivera varför skuldsanering inte är möjligt.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare