Vad krävs för att få rätt att häva ett köp?

Hej!

Vi köpte en Barnvagn för en dryg månad sedan. För att barnet ska kunna kliva ut och i vagnen krävs det att framhjulet är låst. Men denna funktion har slutat fungera på detta exemplar. Redan! Det känns ju fullständigt livsfarligt när framhjulen drar iväg, mitt barn har nära på slagit ut tänderna. Hjulet snurrar bara runt fastän "låsfunktionen" är aktiverad. Har vi rätt att reklamera vagnen? Det är mycket obehagligt för oss att inte kunna lita på att en av de mest basala funktionerna fungerar.

Företaget har erbjudit sig att försöka laga vagnen men vi önskar reklamera den med full återbetalning. Har vi rätt till det?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Svaret på er fråga hittar vi i konsumentköplagen, den har ni här.

Barnvagnen är felaktig

Utifrån din beskrivning råder det inga större tvivel om att barnvagnen är felaktig. Detta bland annat på grund av att ni har rätt att förvänta er att låsfunktionen ska hålla i mer än en månad. Det kan även tilläggas att ni får anses ha reklamerat felet i tid. (se 16 och 23 §§ konsumentköplagen)

Vad krävs för att köpet ska kunna hävas?

När en vara är felaktig har man rätt att reklamera varan och kräva vissa påföljder av säljaren. Hävning är en av dem, men det finns vissa krav som måste vara uppfyllda för att ni ska ha rätt att häva ert köp:

- Avhjälpande eller omleverans är inte aktuellt, kan inte ske inom skälig tid eller utan väsentlig olägenhet för er.

- Felet ska vara av väsentlig betydelse för er.

(se 22, 28 och 29 §§ konsumentköplagen)

Kan avhjälpande / omleverans ske?

I första hand ska det alltså göras en bedömning om avhjälpande eller omleverans kan ske. I ert fall är det något konkret som kan lagas och säljaren har erbjudit sig att göra det. Jag skulle därför säga att avhjälpande är aktuellt i detta fall. Avhjälpandet ska dock ske inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för er, annars öppnas möjligheten upp för hävning. Olägenheten kan butiken minska genom att till exempel erbjuda en vagn att låna under reparationstiden. (se även 27 § konsumentköplagen)

Om avhjälpande / omleverans inte kan ske på ett sätt som uppfyller kraven - är felet av väsentlig olägenhet?

Skulle butiken inte kunna erbjuda ett avhjälpande som sker inom skälig tid eller utan väsentlig olägenhet för er kan det bli aktuellt med hävning. Då krävs det att felet på barnvagnen är av väsentlig betydelse. Det ska rätt mycket till för att nå upp till att felet är av väsentlig betydelse. Omständigheter som talar för att felet på barnvagnen uppfyller är att det handlar om en viktig funktion som nu är trasig och att felet kan leda till att ert barn skadar sig. I ett fall från Allmänna Reklamationsnämnden ansågs köparen ha rätt att häva köpet av en barnvagn där tyget på suffletten var så dåligt att vagnen inte ansågs lämplig att använda. Ett fel på låsfunktionen som gör att barnet inte kan gå ur vagnen skulle eventuellt också kunna vara ett sådant fel som gör att vagnen inte anses användbar. (ARN 1995/96 ref. 72.)

Vad bör ni göra?

Eftersom butiken har erbjudit avhjälpande har ni för tillfället inte rätt till hävning. Men ni kan alltid gå tillbaka till butiken och återigen kräva att köpet hävs, att försöka skadar inte. Skulle det inte fungera rekommenderar jag att ni accepterar erbjudandet om avhjälpande. Skulle avhjälpandet sedan inte ske inom relativt kort tid eller utan väsentlig olägenhet för er är min bedömning att ni får rätt att häva köpet eftersom felet kan anses vara av väsentlig betydelse. Ni kommer med största sannolikhet ha rätt att häva köpet om låsfunktionen återigen går sönder trots att avhjälpande skett, eftersom avhjälpande då visat sig inte fungera.

Hoppas ni har fått svar på er fråga, annars får ni gärna återkomma i kommentarsfältet här nedan! Känner ni att det skulle behövas mer kvalificerad hjälp är ni varmt välkomna att ta kontakt med Lawline Juristbyrå, här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare