FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/10/2019

Vad krävs för att få häva ett köp?

Hej,

Jag har köpt en bil för 10500 kr, sedan visade att bilen har mycket fel, jag måste betala runt 10000 till för att kunna köra säkert men bilen, pratade med säljare att häva köpet och får 1000 kr för besväret men han inte vill det, bilen har många gömda fel som säljare inte har påpekat d. Tex. varningssladden till bromsarna var trasig därför man kom aldrig på felet med bromsarna och då kostade 6400 för att laga hela bromssystemet.

Frågan er: om jag anlitar er att går vidare med ärende till rätten, har jag något chans att vinna målet?

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Huruvida du har rätt att häva köpet till följd av att säljaren fortfarande kan hållas ansvarig trots att risken gått över på dig som köpare regleras i köplagen (köpl). Köplagen är tillämplig då jag utgår från att du köpt bilen i form av privatperson och att säljaren sålt den i egenskap av privatperson (1 § köpl).

Risken för varan

Om du som köpare bär risken för varan innebär det att du är skyldig att betala även om varan försämras genom en händelse som inte beror på säljaren (12 § köpl). Risken går över på dig som köpare när varan avlämnas enligt avtalet (13 § första stycket köpl). Jag utgår från att du åkt till säljaren och hämtat bilen, det innebär att risken gick över på dig i samband med detta genom att du tog hand om bilen (6 § köpl).

Fel i varan

Frågan om varan är felaktig bedöms efter bilens beskaffenhet i samband med att den avlämnades. Säljaren svarar för fel som funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare (21 § första stycket köpl).

Du får som köpare inte åberopa fel som du borde märkt vid undersökningen av bilen om inte säljaren handlat i strid mot tro och heder, till exempel om säljaren kände till felet sedan innan (20 § andra stycket köpl). Att varningssladden till bromsarna inte fungerar är förmodligen inte ett fel som du bör ha upptäckt vid en undersökning av bilen. Däremot får det förväntas att du märker om bromsarna t.ex. inte fungerar om du provkör bilen under undersökningen. Beroende på vad för fel det var på bromsarna (och om de fanns när du köpte bilen eller uppstod senare) kan alltså påverka din möjlighet till att åberopa felet.

Varan är att anse som felaktig om den avviker från vad du som köpare har fog att förutsätta (17 § tredje stycket köplagen). Vad du har fog att förutsätta gällande bilens kvalitet beror på omständigheterna i just ditt fall. Relevanta faktorer kan till exempel vara pris, årsmodell, hur många mil bilen gått. Det enda som framgår av din fråga är priset, vilket är 10 500 kronor. Det rör sig alltså om ett väldigt lågt pris vilket gör att vad du har fog att förutsätta minskar. Att alla sladdar fungerar som de ska är sannolikt inte något du har fog att förutsätta vid ett så pass lågt pris. Det framgår inte mer av din fråga vad det rör sig om för typ av fel och mer exakt hur stora felen var på bromsarna samt om de fanns när du köpte bilen.

Något som också är värt att nämna är om bilen sålts i befintligt skick. Begagnade varor säljs ofta med denna friskrivning och varan är då endast felaktig om säljaren lämnat uppgifter som inte visar sig stämma, att säljaren haft vetskap om felet, men inte upplyst dig om det eller om varan är i väsentligt sämre skick än vad du med hänsyn till pris och andra omständigheter haft fog att förutsätta (19 § köpl).

Påföljder vid fel i varan

Om bilen är felaktig och det inte beror på dig som köpare eller något förhållande på din sida så har du rätt att göra påföljder gällande. Det kan röra sig om avhjälpande, prisavdrag eller hävning av köpet samt skadestånd (30 § köpl).

Om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse och säljare insåg eller borde insett detta kan du ha rätt att häva köpet istället (39 § första stycket köpl). Innan du kan häva får dock säljaren en möjlighet att avhjälpa felet (36 § köpl). Vid bedömningen om det rör sig om ett avtalsbrott av väsentlig betydelse tar man hänsyn till köpets typ, varans art och avvikelsens storlek i förhållande till en felfri vara. Att varningssladden inte fungerar kan inte anses vara en tillräckligt stor avvikelse från en felfri vara eftersom huvudändamålet med bilen fortfarande fungerar.

Det är viktigt att du reklamerar felet till säljaren, annars kan du inte göra felen gällande. I samband med reklamationen eller skälig tid därefter behöver du också meddela att du vill häva köpet (32 § och 39 § andra stycket köpl). Det verkar av din fråga som att du redan meddelat detta.

Sammanfattning

Jag utgår från att felen med dina bromsar uppstått när du haft bilen i din ägo. Min bedömning blir därför att jag inte anser att det finns tillräcklig grund för dig att häva köpet. Jag har utrett både kring ditt fall och allmänt vad som gäller kring din situation. Eftersom det framgår av din fråga att det fanns flera gömda fel på bilen och om du bedömer att dessa fel ger dig större chans till hävning kan du kontakta oss här för att gå vidare med ditt ärende.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare