Vad krävs för att få bli folkbokförd om man är medborgare i ett tredje land?

Hej,

Min pojkvän och jag bor redan tillsammans men vill få den riktiga statusen som sambo i Sverige. Jag är svensk medborgare och kan försörja oss båda. Min pojkvän har flyktingstatus med resedokument från Italien utan att ha ett medborgarskap i Italien och nu undrar vi hur vi kan bli sambo i Sverige?

Han måste ha ett personnummer för att vi ska kunna registrera oss på samma adress hos Skatteverket och när vi läser på Skatteverket och Migrationsverkets webbsidor är det svårt att hitta svar på vad som gäller för någon med flyktingstatus från annat land. Så snälla, hjälp oss att reda ut vad som gäller egentligen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Din pojkvän kommer att behöva ansöka om uppehållstillstånd i Sverige

Din pojkvän har rätt att befinna sig i och resa inom EU. Han räknas dock inte som en EU-medborgare, utan som en medborgare från ett tredje land. För att din pojkvän ska kunna folkbokföra sig i Sverige behöver han alltså ha ett giltigt uppehållstillstånd. Utöver detta måste han dessutom kunna visa för Skatteverket att det är sannolikt att han kommer att bo i Sverige i minst ett år.

Vilken typ av uppehållstillstånd bör din pojkvän söka?

Din pojkvän har rätt att ansöka om uppehållstillstånd i Sverige. Han kan beviljas uppehållstillstånd på olika grunder, men jag kommer endast redogöra för de två grunder som verkar vara mest näraliggande i hans fall. Din pojkvän har rätt att ansöka om uppehållstillstånd på grund av sin flyktingstatus, vilket framgår av 5 kap. 1 § Utlänningslagen. För att Migrationsverket ska bedöma att din pojkvän har flyktingstatus måste han visa på att han känner välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, nationalitet, religiös eller politisk uppfattning eller på grund av kön, sexuell läggning eller annan tillhörighet till en viss samhällsgrupp, och att han inte kan eller på grund av sin fruktan inte vill ta del av sitt hemlands skydd. Detta framgår av 4 kap. 1 § utlänningslagen.

Din pojkvän har även rätt att ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig, då ni redan nu lever som sambos. Denna rätt grundas på 5 kap. 3 § första punkten utlänningslagen. Detta förutsätter dock att du kan uppfylla det försörjningskrav som framgår av 5 kap. 3 b § utlänningslagen, där det anges att du behöver ha en bostad av tillräcklig storlek och standard till er båda, samt kan uppnå ett visst normalbelopp. För år 2020 ligger normalbeloppet för två sammanboende vuxna på 8 264 kr. För att din bostad ska anses vara av tillräcklig storlek och standard måste den ha ett kök eller en kokvrå.

En asylansökan är ofta svårare att få igenom då Migrationsverket ställer upp höga krav, däremot ska en sådan ansökan göras i Sverige. En ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning kan i ert fall vara enklare att få beviljad, men denna måste dock göras från utlandet. Din pojkvän behöver dock inte söka från sitt hemland, utan det räcker med att han söker från ett land som hans resedokument ger honom rätt att vara i. Mer om hur en ansökan görs hittar du på Migrationsverkets hemsida.

Vad händer efter att din pojkvän har blivit beviljad uppehållstillstånd?

När din pojkvän har blivit beviljad uppehållstillstånd så ska han besöka ett av Skatteverkets kontor där han ansöker om att bli folkbokförd i Sverige. Efter att Skatteverket har folkbokfört honom kommer han att få ett brev hemskickat med sitt personnummer.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare