FrågaAVTALSRÄTTFormkrav11/08/2015

Vad krävs för att ett gåvobrev av fast egendom ska vara giltigt?

Vad är det som krävs för att ett gåvobrev av en fastighet ska vara giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett gåvobrev avseende en fastighet ska vara giltigt krävs det att det innehåller uppgift om vilken fastighet det rör sig om, en förklaring av givaren att fastigheten ges bort till mottagaren samt deras underskrift, se 4:1 Jordabalken 1:a stycket samt 4:29 Jordabalken.

Om du har vidare frågor är du välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare