Vad krävs för att en vara ska anses felaktig enligt konsumentköplagen?

Hej! Jag har köpt en parfym för 3 dagar sedan. Idag tappade jag den och spraymunstycket ramlade av. Det går ej att sätta tillbaka den, så parfymen som jag köpte för 1600kr är, efter 3 dagar och helt oanvänd, värdelös. Finns det någon grund för att reklamera produkten, trots att det är jag själv som har tappat varan? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Jag antar att du handlade i egenskap av konsument när du köpte parfymen och att säljaren var en näringsidkare. Det innebär att konsumentköplagens regler är tillämpliga för att hantera ditt problem (1 kap. 3§ KköpL).

Vad krävs för att parfymflaskan ska anses vara felaktig?

Om en vara anses felaktig enligt konsumentköplagens regler är det näringsidkaren som ansvarar för felet (4 kap. 14§ KköpL). Ansvaret kan exempelvis innebära att leverera en ny vara. För att en vara ska anses felaktig krävs kortfattat att den antingen inte stämmer överens med vad som avtalats eller att den på annat sätt avviker från vad man bör kunna förvänta sig av den typen av vara (4 kap. 5§ KköpL). Man ska alltså kunna kräva att en vara ska gå att använda på ett sådant sätt som produkten är tänkt att användas på, och i den mån så inte är fallet krävs det att felet inte orsakats av konsumenten. Det krävs att felet ska ha varit ursprungligt, det vill säga funnits där från början. Detta innebär inte att man ska ha sett felet från början utan det kan även visa sig senare. Ett argument för att parfymflaskan ska anses felaktig kan vara att en flaska i den prisklassen bör kunna tåla stötar och slitage till en viss grad. Det framgår inte på vilket sätt du tappade flaskan och hur långt fallet var, så det finns alltså ett visst argumentationsutrymme att använda. Det krävs även att näringsidkaren kan bevisa att felet inte fanns vid köpet, vilket innebär att skyddet för konsumenter är starkt. I den mån näringsidkaren alltså inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande så blir man ansvarig.

Avslutande råd

Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till säljaren så fort som möjligt och argumentera för att parfymflaskan inte är av förväntad kvalitet. Det är alltid att rekommendera att skriftligt höra av sig till företaget i bevissyfte. För ytterligare hjälp kan du även läsa vidare på konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument, där du kan få närmare ledning i hur du bör tänka och agera.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen med en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare