Vad krävs för att bli beviljad skuldsanering?

Hej

Jag är 62 år gammal man som jobbar med en fastanställning . Har skulder (krediter) på ca 600 000 kronor. Tänkte gå på pension när jag är 65 ( om tre år ) och då hinner jag inte betala mina skulder helt och hållet .

Vad behöver jag göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du misstänker att du aldrig kommer att kunna betala tillbaka vad du är skyldig så kan du ansöka om skuldsanering hos kronofogden. Det innebär att du helt eller delvis slipper betala dina skulder. För att så ska bli fallet krävs att ett antal villkor ska vara uppfyllda; du ska bl.a. ha dina huvudsakliga intressen i Sverige (d.v.s. du ska exempelvis bo eller arbeta här), din oförmåga att betala kan antas bestå under många år samt att det ska, utifrån dina ekonomiska och personliga förhållanden, vara rimligt att du bör bli beviljad skuldsanering. När man avgör huruvida det är rimligt eller inte tar man särskilt hänsyn till bl.a. under vilka omständigheter skulderna uppkommit samt vilka åtgärder du iakttagit för att själv försöka betala av dem.

Regelverket kring skuldsanering hittar du i skuldsaneringslagen (2016:675), här. Du kan även läsa vidare om skuldsanering på kronofogdens hemsida. Som tidigare nämnt så är det där du ansöker om skuldsanering.

Lycka till!

Vänligen,

Elin RidegRådgivare