Vad kostar det att ompröva en skuldsanering?

Vad kostar det om man ska begära att skuldsanering upphävs eller ändras mvh niklas

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du är en gäldenär som är skuldsanerad, alltså den som ska betala av sina skulder.

Din fråga regleras i skuldsaneringslagen.

I beslutet om skuldsanering ska innehållet i en skuldsanerings fastställas, exempelvis bestäms betalningsplanen, när och hur borgenärerna ska få betalt och så vidare (29 § p 2, 6 skuldsaneringslagen). Endast på ansökan av en borgenär vars fordran omfattas av skuldsaneringen kan skuldsanering upphävas gällande villkoren i 29 § punkterna 2–6 (48 § första stycket skuldsaneringslagen).

På ansökan av gäldenären kan beslut om skuldsanering endast ändras beträffande det som har bestämts i innehållet i enlighet med 29 §, om gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förändrats efter beslutet om skuldsanering och det beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet eller om det finns synnerliga skäl (49 § skuldsaneringslagen).

Du kan som gäldenär ansöka om en omprövning av skuldsaneringen via en blankett på kronofogdens hemsida: https://www.kronofogden.se/omekonominforandras.html. Det finns inget reglerat pris i lag eller något pris på hemsidan eller på blanketten, så det borde rimligen vara kostnadsfritt!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Chantal KryouRådgivare