Vad kan straffet bli för innehav av 70 gram amfetamin med försäljningssyfte?

Om man blir tagen med 70gram amfetamin samt misstänkt för försäljning är inte straffad de senaste 5åren vad kan straffet bli utav det

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag vara tydlig med att poängtera att jag inte kan säga exakt vad straffet kommer att bli. Delvis då jag inte känner till alla omständigheter i fallet och delvis för att domstolen alltid gör en individuell bedömning av varje fall där ett stort antal faktorer påverkar vad straffet blir.

I mitt svar kommer jag först att redogöra för vad de generella riktlinjerna kring straffet för 70 gram amfetamin ligger på. Sedan kommer jag redogöra för hur förmildrande/försvårande omständigheter kan påverka straffet, vad som händer om man är straffad innan, vad påföljden kan bli i ditt fall och sist kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om narkotikabrott och straff blir narkotikastrafflagen (NSL) och brottsbalken (BrB) tillämpliga.

Riktlinjer för 70 gram amfetamin

Vilket straff som döms ut för narkotikabrott beror på hur pass farlig narkotikasorten anses vara. Amfetamin är att anse som farligare än exempelvis cannabis men mindre farligt än exempelvis heroin. Narkotikabrott förutsätter uppsåt, d.v.s. att man är medveten om vad man gör. Straffet för narkotikabrott av normalgraden är fängelse i högst 3 år, se NSL 1 §. Är brottet att anse som ringa blir straffet böter eller fängelse i högst 6 månader, se NSL 2 §. Ifall brottet är att anse som grovt är straffet fängelse i lägst 2 och högst 7 år, se NSL 3 §.

Gällande just amfetamin brukar gränsen för brott av normalgraden gå vid 5 gram och gränsen för att brottet ska anses som grovt gå vid 250-500 gram. Vid innehav av 70 gram kommer brottet alltså med största sannolikhet anses som ett brott av normalgraden. Det finns vissa riktlinjer som domstolarna använder sig av när de ska utdöma straff för narkotikabrott, se här s. 25. Straffet för innehav av 70 gram amfetamin skulle alltså enligt tabellen kunna ligga på 9 månaders fängelse, men det finns ett antal övriga faktorer som domstolarna tar med i sin bedömning.

Förmildrande/försvårande omständigheter

I (BrB) 29 och 30 kap. finns bestämmelser kring hur man ska gå tillväga då man bestämmer straffet. Vid bestämmandet av straffvärdet finns det ett antal bestämmelser som är försvårande, se BrB 29 kap. 2 §. Dessa inkluderar exempelvis om man visat stor hänsynslöshet, utnyttjat sin ställning eller missbrukat ett särskilt förtroende. Vid narkotikabrott är en övrig försvårande omständighet ifall narkotikan var avsedd att säljas vidare. Om polisen misstänker att amfetaminet var avsett för försäljning och den tilltalade inte kan bevisa att det bara var för eget bruk kan detta alltså vara en försvårande omständighet när straffet ska bestämmas.

Det finns även förmildrande omständigheter, se BrB 29 kap. 3 §. Dessa är exempelvis om man p.g.a. psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd, eller om handlandet stått i samband med en bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga.

Om man är straffad innan

Domstolen tar även hänsyn till om man är straffad innan, se BrB 29 kap. 4 §. Ifall man är straffad innan kan detta vara en omständighet som gör att domstolen skärper straffet. Man tar dock hänsyn till hur länge sedan det tidigare brottet begåtts och vilket slags brott det rörde sig om. Ifall man är straffad tidigare för narkotikabrott kan detta alltså vara att anse som en omständighet som gör att domstolen skärper straffet Ju längre tid som har passerat sedan det tidigare brottet desto mindre bör det påverka straffet.

Vad kan påföljden bli i ditt fall?

I det svenska rättssystemet ses fängelsestraffet som en sista utväg och domstolen försöker undvika att utdöma fängelsestraff om de kan. Huvudregeln är att det är först när ett fängelsestraff uppgår till ett år som man ska dömas till fängelse. Detta innebär att rätten dömer människor till samhällstjänst, böter, skyddstillsyn och/eller villkorlig dom i första hand. Ifall det exempelvis saknas anledning att befara att den tilltalade ska fortsätta begå brott är det en omständighet som gör att en villkorlig dom är troligare, se BrB 30 kap. 7 §. Ifall ett narkotikabrott beror på ett missbruk kan man dömas till skyddstillsyn istället för fängelse om den tilltalade går med på att genomgå behandling, se BrB 9 § 2 st. 3p.

Jag kan alltså inte säga exakt vad straffet kommer bli då jag inte känner till alla omständigheter, men det jag kan säga är att rätten kommer att undvika fängelsestraff om det är möjligt. I första hand kommer de att döma den tilltalade till skyddstillsyn eller villkorlig dom eventuellt i kombination med samhällstjänst eller böter. Ifall det finns försvårande omständigheter kan det dock röra sig om ett fängelsestraff istället.

Sammanfattning

Innehav av 70 gram amfetamin är med största sannolikhet ett narkotikabrott av normalgraden, vilket innebär att den tilltalade ska dömas till fängelse i högst 3 år. Går man efter domstolarnas riktlinjer bör straffet bli fängelse i 9 månader, men övriga omständigheter måste beaktas. Domstolen tar hänsyn till om det finns förmildrande eller försvårande omständigheter i det enskilda fallet när de bestämmer straffet. Att man är straffad innan kan göra att domstolarna är hårdare när de bestämmer straffet, men de kommer även beakta vilken slags brottslighet det rörde sig om och hur länge sedan det tidigare brottet begicks. Domstolarna försöker undvika att utdöma fängelsestraff om de kan, om möjligt så dömer de istället den tilltalade till villkorlig dom eller skyddstillsyn eventuellt i kombination med böter och/eller samhällstjänst. Eftersom jag inte känner till alla omständigheter i det enskilda fallet kan jag inte uttala mig om det exakta straffvärdet i detta fall, men det är ovanstående aspekter som domstolarna tar hänsyn till när de bestämmer straffet.

Hoppas du känner att du har fått bättre insikt i hur domstolarna resonerar när de bestämmer straffet! Om du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare