FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/11/2022

Vad kan man se i mitt belastningsregister?

Hej Jag har dömts för grovt rattfylleri. Jag är lärare. Kommer en arbetsgivare kunna se detta när jag visar belastningsregistret från polisen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som innehåller regler om belastningsregister är lag om belastningsregister. Det är polismyndigheten som, med hjälp av automatiserad behandling, ska föra ett belastningsregister (1 § lagen om belastningsregister). I belastningsregistret ska innehålla uppgifter om bland annat dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott (3 § lagen om belastningsregister). I ditt fall kommer domen avseende grovt rattfylleri att finnas i ditt belastningsregister.

En dom finns dock inte kvar i ditt belastningsregister för alltid. Uppgifter om domar som har lett till fängelse som påföljd gallras från registret 10 år efter frigivningen. Om påföljden har blivit böter gallras uppgiften istället efter 5 år (17 § lagen om belastningsregister).

För att besvara din fråga om en arbetsgivare kommer att se din dom avseende grovt rattfylleri i ditt belastningsregister, så är svaret ja om det inte har passerat tillräckligt med tid för att uppgifterna ska gallras.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du vill ha ytterligare hjälp skulle jag varmt rekommendera dig att boka tid med någon av våra jurister här.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare