FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/05/2018

Vad kan man kräva av säljaren för felaktig såld vara?

Hösten 2017 köpte vi en båt. Det utlovades i annonsen att drevet var nytt 2014 och att tanken var an rostfrittstål. Durkarna var fastskruvade vid provkörningen.

De levererade båten och båten betalades med 295 000kr.

Vi sjösatte och åkte och tankade. Tog sedan en tur på ca 8 timmar. När vi låg stilla såg vi att det var läckage. Vi åkte hem och tog upp båten. Vi trodde att det var lysolja till spisen. Vi sjösatte inte båten mer. Vartefter såg vi att det rann ut diesel i skrovet. Med hjälp av vänner uteslöts allt utom trasig tank. Det visade sig vara en aluminium tank. Drevet var ett utbytes drev. Kontrollerades av en tidigare ägare att så var fallet.

Köpet som köp av en privat person. Vi har annonsen kvar.

Kan vi få ersättning av säljaren för att han sålt felaktig vara?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kan få ersättning från säljaren på grund av felaktig vara. Antar även att det är köp mellan två privat personer. Köplagen (KöpL) är därför tillämplig. Det krävs att fel enligt köplagen föreligger för att du ska kunna göra vissa påföljder gällande mot säljaren. Jag kommer därför att gå igenom vad som krävs för att fel ska föreligga och vad för påföljd du då kan åberopa.

Föreligger det fel i varan?
Fel i båten föreligger om båten inte stämmer överens med vad du och säljaren har avtalat om (17 § KöpL). Det kan här antas att du och säljaren har avtalat om en fungerande, icke läckande rostfristål tank ska finnas i båten. Om du och säljaren inte har avtalat om något föreligger det även fel om båten avviker mot vad du med fog kunde förvänta dig (17 § KöpL). Det kan eventuellt anses att du inte kunde förvänta dig en läckande tank som dessutom inte var av rostfritt stål, samt att drevet inte var nytt från 2014. Därför kan det eventuellt anses föreligga ett fel.

Fel föreligger även om båten inte överensstämmer med vad säljaren har sagt som kan antas påverka köpet (18 § KöpL). Säljaren har sagt att båten ska ha en rostfritank och när båten senare inte har det kan det alltså antas föreligga ett fel i och med det som säljaren har utfäst. Båten stämmer således inte överens med den marknadsföring som säljaren har gjort.

Har du brustit i din undersökningsplikt?
Det föreligger en undersökningsplikt för dig som köpare. Du kan inte senare åberopa fel som du borde ha märkt vid en undersökning av varan, eller fel som du kände till vid köpet. Om du har brustit i undersökningsplikten eller inte är svårt att avgöra. Du har provkört båten och antagligen gjort någon form av undersökning av den. Om då tanken och drevet var en sådan fel som du kunde ha upptäckt vid undersökningen får du inte göra de felen gällande mot säljaren. Samtidigt har durkarna varit fastskruvade vilket har försvårat din undersökningsmöjlighet. Säljaren har även sagt att drevet varit nytt samt att tanken har varit av viss kvalité, vilket minskar din undersökningsplikt och talar för att du har uppfyllt den. Om undersökningsplikten anses vara uppfylld har du rätt att göra felen gällande mot säljaren, men om den inte kommer att anses vara uppfylld har du ingen möjlighet att göra felet gällande (20 § KöpL).

Undersökt efter avlämnande och reklamation av felet?
Du har undersökt varan efter avlämnandet, vilket tyder på att kravet om undersökning efter avlämnandet är uppfyllt (30 § KöpL). Det krävs vidare att du reklamerar felet inom skälig tid till säljaren och säger att du vill göra vissa påföljder gällande (32 § KöpL).

Vad för påföljder kan du göra gällande?
Om det föreligger ett fel i båten (vilket är det troligaste) och du inte har brustit i din undersökningsplikt så har du rätt att göra vissa påföljder gällande. Påföljderna är antigen begära avhjälpande av felen. Det innebär att säljaren ska åtgärder felen om det kan ske utan olägenheter eller extra kostnader för dig (34 § KöpL). Du kan annars kräva prisavdrag på köpet (37 och 38 § KöpL). Prisavdraget är nog det mest aktuella för dig (du får då tillbaka en summa som du har betalat). Du kan även häva köpet, att köpet återgår. Det krävs då att felet är av sådan betydelse för dig och att säljaren borde ha insett det (39 § KöpL). Om du har lidit skada på grund av den felaktiga varan, exempelvis utgifter för att laga tanken, kan du även få ersättning för dessa i form av ett skadestånd, eftersom varan inte har uppfyllt det säljaren har utlovat (40 § KöpL).

Sammanfattning
För att sammanfatta: det krävs att ett fel föreligger i varan, vilket det här kan anses göra. Båten håller inte vad lovat samt att den har en läckande tank. Om du inte har brustit i din undersökningsplikt har rätt att göra dessa fel gällande mot säljaren. Påföljder du kan åberopa är bland annat prisavdrag från köpesumman, avhjälpande av felen och ev. skadestånd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare