Vad kan man göra om man inte har fått betalt för hyra?

Min dotter har hyrt ut sitt studentrum i andra hand from februari i år Pga att dottern fick en praktikplats med kort varsel på OECD i Paris. Hyresgästen fick betala en summa när hon flyttade in för att ha som säkerhet när hon lämnar rummet. Nu ska hon flytta ut sista maj och vill inte betala hela hyran för hon anser att förskottet ska ingå. Går det att ställa henne till svars för det?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga uttryckliga regler angående deposition, men om din dotter och hyresgästen har avtalat om vad som ska hända med depositionen efter hyrestiden så gäller detta.

Annars är huvudregeln att depositionen ska betalas tillbaks efter hyrestidens utgång, så länge skada inte har uppstått på lägenheten som hyresgästen är skyldig att betala (12 kap. 24 § jordabalken).

Får din dotter inte fullt betalt för sista hyresmånaden så har hyresgästen en skuld till henne. Hon kan då vända sig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp med att få ut denna (2 § lag om betalningsföreläggande).

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare