FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/05/2020

Vad kan man göra om man har blivit misshandlad på jobbet?

Hej! Jag blev misshandlad på jobbet för två dagar sedan, men flera smällar mot huvudet har haft huvudvärk i flera dagar nu och chefen på jobbet vägrar göra något åt saken eller sparka honom. Det jag undrar om jag kan ta mig tillväga på något sett, ex anmäla chefen och ta det till domstol eller något liknande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du beskriver att du har blivit misshandlad på jobbet, och jag kommer därför först att gå igenom vilka regler som finns om arbetsmiljön och din chefs skyldigheter. Detta regleras bland annat i arbetsmiljölagen. Jag kommer sedan att ge dig råd för hur du kan agera.

Vem ansvarar för arbetsmiljön?

Det är i första hand arbetsgivaren som är ansvarig för att förebygga att de anställda utsätts för ohälsa eller olyckor på arbetet (3 kap. 2 § första stycket arbetsmiljölagen). Arbetsgivaren och de anställda ska dock samverka för att uppnå en bra arbetsmiljö (3 kap. 1 a § arbetsmiljölagen). Detta innebär bland annat att det på arbetsplatser med fler än fem anställda ska finnas ett skyddsombud (6 kap. 2 § första stycket arbetsmiljölagen). Skyddsombudet har till uppgift att vidta åtgärder om det behövs för att kunna säkerställa en bra arbetsmiljö (6 kap. 6 a § första stycket arbetsmiljölagen).

Hur kan du agera nu?

Om din arbetsplats har ett skyddsombud rekommenderar jag att du tar kontakt med skyddsombudet och berättar om misshandeln. Det kan då också vara bra att berätta att du har pratat med din chef och att han/hon inte agerade. Du kan också polisanmäla kollegan som misshandlade dig, och då kan frågan tas upp i domstol.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare