Vad kan man göra om man blir utsatt för våld och hot?

Har en fråga om man kan anmäl händelser som denna och isåfall till vem. Har en familjemedlem som är under 18 med bara några månader kvar tills hen blir myndig. Denna person hotar mig, nästan dagligen, kontrollerar vart jag är, när och med vem, genom andra som sägs "ta bilder på mig" och såkallat rapportera det till hen samt misshandlat mig. Denna personen säger saker som att jag ska "gå och dö", att om jag vågar säga något så "skickas folk på mig och det blir konsekvenser" och andra grova saker i den stilen. Misshandeln har pågått i några år nu och aggressiva utbrott sker nästan dagligen, det kan vara allt från slag, sparkar, kraftiga grepp och även stryptag men även slag med hjälp av objekt. Detta har nu gått så långt att hen blandat in en person jag brutit kontakten med då personen inte är psykiskt stabil och hen har uppmuntrat min familjemedlem att fortsätta med beteendet samt inte gjort något när saker hänt utan endast stått och tittat på för att sedan själv spotta ur sig saker. Kämpar jag emot eller försöker stå upp för mig själv blir skadan, både psykiskt och fysiskt, värre för mig. Detta har gjort att jag är rädd att leva mitt liv. Hur kan jag gå tillväga för att få hen att sluta, få dem att sluta?

Lawline svarar

Hej,

Brott: familjemedlemmen
Från det du beskriver har familjemedlemmen gjort sig skyldig till en rad olika brott. Genom att slå, sparka, angripa och ta stryptag på dig har hen gjort sig skyldig till misshandel (3 kap. 5 § Brottsbalk - förkortad BrB). Eftersom det även skett med objekt lutar det mot att misshandeln är att ses som grov, vilket medför strängare straff (3 kap. 6 § BrB). Genom att hota dig om att folk ska skickas på dig, och som du säger andra uttalanden i den stilen, gör sig personen skyldig till brottet olaga hot (4 kap. 5 § BrB). Redan här kan vi konstatera två mycket allvarliga brott.

Att hen inte fyllt 18 år har ingen betydelse, eftersom hen ändå kan hållas straffrättsligt ansvarig för sina handlingar. Det som skiljer är att eventuellt straff är mildare, och alltså inte lika strängt som det varit om personen fyllt 18 år när brotten begåtts.

Brott: personen du brutit kontakt med
Den andra personen som du beskriver har uppmuntrat till båda dessa brott, och kan därför anses ha gjort sig skyldig till medhjälp till misshandel och olaga hot (3 kap. 11 §, 4 kap. 10 § samt 23 kap. 4 § BrB). Även den andra personen kan alltså dömas för medhjälp till brotten. Problematiskt här kan bli att BEVISA att personen varit inblandad.

Sammanfattningsvis har båda personerna genom sina handlingar mot dig handlat brottsligt och båda kan därför träffas av straffrättsliga påföljder. Självklart ska inte det här få lov att fortsätta varför jag råder dig till följande:

Vad kan du göra?
Du har givetvis möjlighet att anmäla händelserna till polisen. Om du kan bevisa misshandel och hoten ser jag inte att det för polisen borde finnas något annat än att gripa personen. Du kan ringa 114 14, eller läs hur du går tillväga HÄR. Polisen har även följande råd vid anmälan av händelser som du beskriver:

1. Berätta om din situation för vänner som du kan lita på. Då kan de stödja det du säger i en eventuell rättegång.

2. Kontakta en kvinnojour. De kan också stödja det du säger i en eventuell rättegång. Du kan hitta en kvinnojour nära dig HÄR

3. För dagbok där du dokumenterar var och när du blir kränkt, hotad eller slagen, liksom hur och var på kroppen du blir slagen.

4.Tvätta inte kläder du haft på dig i samband med misshandel. Dokumentera dina skador, fotografera dem gärna. Eller få dem dokumenterade av en läkare.

5. Spara eventuella hot du får på telefonsvararen, via e-post eller sms. Sänd dem vidare till vänner som kan lagra dem. De kan vara viktigt bevismaterial.

Återkom gärna om du skulle behöva ytterligare rådgivning eller om det är något mer du behöver hjälp med!

Sara HillRådgivare