FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/08/2022

Vad kan man göra om en delägare till samägd egendom vägrar att samarbeta?

Hej. Vår dotter äger en bostadsrätt tillsamman med sin nuvarande sambo. De har nu beslutat att gå isär och fått lägenheten värderad av två oberoende värderingsmän. De kan båda två tänka sig att lösa ut den andra för värderat värde, och vår dotter kan tänka sig att lägga 50 000 kr mer. Detta går hennes sambo inte med på utan vill ha 200 000 kr mer än värderingen. Han kan endast tänka sig lägga det värderad värdet. Hur kan man komma vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är samäganderättslagen (SamägL) som reglerar tvister när två eller flera äger en sak. Har man dock ett samägaravtal blir samäganderättslagen inte tillämplig, men jag antar att din dotter och hennes sambo inte har ett sådant, därför att du inte har nämnt det och för att sådana är ganska ovanliga. Lagen gäller även bostadsrätter (NJA 1995 s. 478).

Vad kan man göra när delägare inte kan komma överens?

Inledningsvis gäller att båda har en lika stor lott i bostadsrätten, om inte något annat kan visas (1 § SamägL). Att inget annat kan visas betyder att ingen av delägarna kan visa att den ena bör äga mer än hälften exempelvis för att personen har betalat mer för saken. I din dotters situation antar jag att båda äger lika mycket. Därför ska båda få ut lika mycket.

En möjlighet som din dotter har är att framtvinga en försäljning av bostadsrätten genom att ansöka om detta hos tingsrätten (6 § SamägL). Detta är ett smidigt sätt att lösa tvisten på när din dotters sambo kräver 200 000 kronor mer än vad bostadsrätten är värderad till. Det som händer efter en ansökan är att tingsrätten utser en god man som tar hand om försäljningen (8 § SamägL). Din dotter och hennes sambo får dessutom bestämma ett pris under vilket bostadsrätten inte får säljas (9 § SamägL). Kostnaderna för försäljningen ska delas lika mellan din dotter och hennes sambo (15 § SamägL).

En annan möjlighet som din dotter har är att hos tingsrätten ansöka om en god man som ska få i uppgift att bestämma hur bostadsrätten får nyttjas (3 § SamägL). Den goda mannen ska då förvalta sitt uppdrag för båda delägares bästa (4 § SamägL). Problemet med denna lösning är att båda kommer att få använda bostadsrätten, vilket inte verkar vara vad din dotter och sambon önskar.

Avslutande ord och min rekommendation

En delägare till en egendom, så som en bostadsrätt, kan välja att antingen framtvinga en försäljning eller ansöka om en god man som får i uppgift att förvalta egendomen åt delägarna. Jag skulle rekommendera att din dotter pratar med hennes sambo om ovan nämnda två lösningar för att se vilken lösning som skulle passa henne bäst.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare