Vad kan man göra när en granne är störande och hotfull?

Jag har en vän som har levt med en granne våningen ovanpå i 4-år, Dom har någon form av aktivitet på kvällar och nätter och som sprider främmande lukter som ger allergi. hon har blivit mordhotad flera gånger då hon sagt ifrån till dem. Detta har pågått i 4- års tid. Hon har kontaktat polis, Socialen, störningsjouren, hyresrättsföreningen, vårdcentralen och hyres-och Arrendenämnden. Alla lyssnar men inte Stångåstaden dom menar att hon är gammal, senil och har tinnitus . Ska man som 76 åring ta detta? Hur ska hon gå till väga för att få hjälp. Hon är rädd.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad man som hyresgäst kan göra när en granne är störande och hotfull.

Hyresgästens användning av lägenheten

Regler för hyra regleras i 12 kap jordabalken. När hyresgästen använder sin lägenhet ska han se till att grannarna inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra bostadsmiljön på ett sätt som inte bör tålas. Om det förekommer störningar ska hyresvärden ge hyresgästen en tillsägelse om att störningarna omedelbart ska upphöra. Hyresvärden ska även underrätta socialnämnden (12 kap. 25 § JB).

Uppsägning av hyresavtalet

Hyresrätten är förverkad och hyresvärden får säga upp avtalet att upphöra i förtid om hyresgästen använder lägenheten för att bedriva verksamhet eller orsakar störningar och inte slutar med detta efter tillsägelser från värden. Detta innebär helt enkelt att hyresgästen inte får bo kvar i lägenheten. För att uppsägning ska få ske måste dock hyresvärden ha meddelat socialnämnden om störningarna.

Vad du kan göra nu

Jag skulle rekommendera att du i första hand kontaktar hyresvärden på nytt och påpekar att grannen orsakar störningar och inte slutar med detta efter tillsägelser. Din hyresvärd har vissa skyldigheter mot dig som hyresgäst och det ligger dessutom i hyresvärdens intresse att ha hyresgäster som inte stör sina grannar och är hotfulla. Om din hyresvärd inte agerar mot grannen tycker jag att du ska vända dig till hyresnämnden och ansöka om medling. Mer information om hyr hyresnämnden kan hjälpa dig hittar du här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare