Vad kan man göra i efterhand med vara som har försvunnit innan den har levererats?

Hej!

Min sambo köpte en klocka till mig i julklapp.

Jag åkte och hämtade ut flera olika paket till oss båda på vårt lokala "dhl servicepoint".

Jag ser att ett av paketen är dåligt försluten med tejp, jag öppnar det i butiken framför personalen och ser att det ligger ännu en klockkartong i lådan och bestämmer mig för att inte titta mer (eftersom det uppenbarligen är min julklapp) och att det faktiskt låg en kartong som tillsynes vag oskadd i.

Tänker att den bara är dåligt försluten.

Vilketfall, åker hem och levererar kartongen till min sambo, varpå hon plockar ur den mindre kartongen ur leveranskartongen för att lättare kunna gömma den för mig. Nu ca 10 dagar senare ska hon slå in paketet när jag är på jobbet.. då visar det sig att klick paketet är tomt och innehåller alltså ingen klocka..

Vad kan vi nu i efterhand göra?

Ord mot ord bara som jag ser det.

Uppenbarligen har någon dhl personal tagit klockan eller så har den missats att läggas i kartongen ifrån fabrik.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline med er fråga!

I ert fall blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig, 1 § KköpL. I dessa fall har ni som konsumenter särskilt skyddad ställning, 3 § KköpL.

Man brukar säga att säljaren bär ansvar fram tills dess att varan har blivit överlämnad till köparen. Alltså ansvarar säljaren för om produkten förstörts eller kommit bort innan den tid då ni fick varan i er besittning (när ni hämtade ut paketet). Eftersom klockan saknades redan när paketet kom i er besittning har varan försvunnit under den tid då säljaren var ansvarig för paketet, vilket gör att ni inte ska behöva ersätta detta. Det är dock bra om ni kan ta kort på paketet för att visa att det var trasigt och dåligt förslutet. Det kan även vara en bra idé att prata med personalen som såg att paketet var i dåligt skick om den personen minns det, om det skulle visa sig behövas för framtiden, 8 § och 6 § KköpL.

Det viktigaste just nu är dock att ni reklamerar att varan kommit bort så tidigt som möjligt nu, 23 § KköpL. Eftersom man bör märka att varan är borta på ett tidigt stadium är reklamationstiden relativt kort, så se till att göra detta så snart som möjligt!

Hoppas att ni fick hjälp med er fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare