Vad kan man göra för att ens tillgångar inte ska ingå i bodelningen?

Hej!

Min man har 2 särkullbarn och så har vi ett gemensamt barn. Om min man går bort före mig, kan jag föra över tillgångar till vårt gemensamma barn före hans död för att säkra dem så inte de ingår i bodelningen? Jag vill undvika att särkullbarnen får ta del av mina tillgångar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du ska göra för att dina tillgångar inte ska ingå i bodelningen, för att undvika att särkullbarnen får ta del av dina tillgångar vid din makes död.

Giftorättsgods är egendom som tillhör den ena maken i ett äktenskap eller registrerat partnerskap, och som omfattas av giftorätt. Sådan egendom ska delas mellan makarna vid en bodelning. Huvudregeln är att all egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods, (7 kap. 1 § äktenskapsbalken, ÄktB).

Äktenskapsförord är det enda sättet makar sinsemellan kan förorda vad som ska vara någons enskilda egendom (7 kap. 3 § ÄktB).

De krav som ska vara uppfyllda för att ett äktenskapsförord ska vara formellt giltigt är följande:

Det ska vara...

- skriftligt

- undertecknat av makarna

- daterat

- ingivet för registrering hos Skatteverket

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Syftet är att fördela giftorättsgods mellan makarna (10 kap. 1 § ÄktB ). När bodelningen är avslutad ska arvet efter den avlidne maken fördelas. Ett äktenskapsförord har betydelse för vilken egendom som ska ärvas men inte vem som ärver. Det har därmed betydelse för vilken egendom - och därmed värdet på arvet - som kommer ingå i kvarlåtenskapen.

I ditt fall skulle jag rekommendera att du och din make upprättar ett äktenskapsförord. Det är det enda sättet för dig att i förväg se till att dina tillgångar ska vara enskild egendom och inte giftorättsgods. Enskild egendom är sådan egendom som tillhör den ena maken och sådan egendom ska inte delas mellan makarna vid en bodelning. Det innebär att din makes särkullbarn inte kommer få ta del av dina tillgångar vid din makes död.

Kom ihåg de krav som ska vara uppfyllda för att ett äktenskapsförord ska vara giltigt!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Fatma Nasser AliRådgivare