Vad kan jag göra om socialtjänsten gjort fel?

Hej vill stämma social tjänsten

Var kan jag göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vill man stämma socialtjänsten görs det i domstol. Innan du stämmer kan det vara bra att fundera över vad du vill få ut. Är du missnöjd med ett visst beslut kan det vara bättre att överklaga det. Du kan också anmäla socialtjänsten till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Överklagan

Har du fått ett beslut som du tycker är fel kan du överklaga det beslutet. Det behöver du göra inom tre veckor från den dag du fick reda på beslutet (6 a § förvaltningsprocesslagen). På beslutet du fått ska det också stå hur du överklagar. Överklagandet ska ges in till samma myndighet som tog beslutet, dvs. i ditt fall socialtjänsten där du bor (6 a § förvaltningsprocesslagen).

I en överklagan ska du utpeka vilket beslut du vill få ändrat, vad du vill att de ska besluta och varför.

Här hittar du mer information om att överklaga myndighetsbeslut.

Anmälan

Det enklaste alternativet om du tycker att socialtjänsten gjort fel är att anmäla dem hos Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

IVO ska granska socialtjänstens arbete för att se till så att allt går rätt till. Håller IVO med dig om att socialtjänsten gjort fel kan de även hjälpa dig med en eventuell stämning.

Här kan du göra en anmälan hos IVO.

Stämning

Stämning blir snarare aktuellt om du tycker att du lidit skada på grund av något socialtjänsten gjort. Då kan du begära skadestånd. Det första steget är att lämna in en stämningsansökan till domstol. Det är möjligt att få skadestånd men är en komplicerad process där jag rekommenderar att du tar hjälp av en jurist.

Här kan du få hjälp av våra jurister.

Eftersom du i din fråga inte tagit upp några omständigheter kan jag inte avgöra hur goda dina chanser är att vinna ett skadeståndsmål.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag dig att om du har fått ett beslut mot dig, att överklaga det. Tycker du att socialtjänsten agerat fel och inte bara tagit fel beslut rekommenderar jag dig att anmäla dem till IVO. Håller IVO med dig kan de hjälpa dig. Om de inte gör det kan du stämma socialtjänsten på egen hand i domstol. Då rekommenderar jag dig stark att ta hjälp av en jurist.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare