Vad kan jag göra om mina grannar för oväsen?

Hej!

Jag och min sambo har nyligen flyttat in i en ny hyresrätt. Lägenheten ovanför oss är ett LSS-boende. Under de två veckor som vi hittills bott här har grannen skrikit, stampat, flyttat möbler, slagit möbler i golvet, sprungit runt i lägenheten och spelat hög musik.

Detta har pågått under nästan veckans alla dagar, och under alla timmar på dygnet och håller ofta i sig ett tag (mellan 2-4h). Vi har kontaktat vår hyresvärd som dels skulle föra vidare detta till LSS-boendet men som även gav oss ett nummer som vi kunde ringa till om detta fortsatte, vilket det också har. Senast vi ringde till personalen sa hen att detta varit ett problem länge och ansåg att hyresvärden borde göra något åt detta.

Vems ansvar är detta egentligen? Enligt hyreslagen får man inte störa sina grannar och ifall man får tillräckligt många varningar kan man behöva lämna lägenheten. Men hur fungerar det när det rör sig om granne i ett LSS-boende? Vi har inte bott här länge men känner redan att grannens ljud påverkar oss och orsakar stress och oro. Det är svårt att koppla av i lägenheten. Vi vet inte vad vi ska göra, men vill veta vad som gäller.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken tråkig sits ni hamnat i! Jag ska försöka hjälpa er med vad som kan gälla i er situation. Om jag har missat att besvara något så är det bara att skicka in en ny fråga!

Tillämpligt lagrum

12 kap. Jordabalken (JB).

Vad gäller?

Precis som du skriver så får man inte störa sin grannar mer än vad de skäligen bör tåla, vilket framgår av 25 kap. 12 § JB. Vad som skäligen bör tålas är ganska vagt men från informationen av det du beskriver kan störningarna ni upplever knappast höra till vad som bör tålas.

Ni har kontaktat er hyresvärd - bra! Denne ska därmed se till att meddela er granne omedelbart så att störningarna genast upphör. Om dessa inte gör det kan deras hyresrätt vara förverkad enligt 12 kap. 42 § första stycket, sjätte punkten.

Råd till dig/er

Som jag har förstått av din fråga så rör det sig om ett LSS-boende som grannar. En rimlig följd av din tillsägelse till din hyresvärd borde därmed bli att denne sätter upp någon form av isolering i lägenheten ovanför er så ni slipper drabbas av störningarna.

Om det känns som att ni inte riktigt "når fram" till er hyresvärd med era upplevelser från grannarna kan ni kontakta hyresnämnden. Meddela dessa om störningarna och vad ni upplever. Hyresnämnden kan då kontakta er hyresvärd och meddela denne att störningarna måste upphöra och ålägga hen att de verkligen gör det. Följden skulle exempelvis kunna bli att ni får en reducerad hyra under den tiden som störningarna pågår tills de eventuellt har upphört.

Du kan även ta kontakta hyresgästföreningen om du är medlem där.

Slutsats

Det är hyresvärden som ansvarar för att störningarna ska upphöra. Om ni känner att er hyresvärd inte gjort tillräckligt så råder jag er att kontakta hyresnämnden som får driva ärendet.

Önskar er all lycka!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare