Vad kan jag göra om min make inte vill skriva under ett äktenskapsförord?

Hur ska jag göra om min fru Inte vill skriva på pappret om att mina arvspengar ska bli Min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har ärvt pengar som du vill ska utgöra enskild egendom. Eftersom du behöver en underskrift från din fru förutsätter jag att pappret du hänvisar till i din fråga är ett äktenskapsförord. Jag kommer hänvisa till Äktenskapsbalken (ÄktB) i mitt svar.

Ett äktenskapsförord är ett avtal som talar om vilken egendom som ska vara enskild i ett äktenskap (se 7 kap. 2 § första punkten ÄktB). Eftersom det är ett sorts avtal så krävs att du och din fru är överens innan avtalet kan gälla. Du kan således inte tvinga henne skriva under ett äktenskapsförord hon inte vill skriva under. Det krävs helt enkelt att ni båda är överens och det finns inget du kan göra för att din fru ska skriva under ett äktenskapsförord mot sin vilja. Istället kanske ni får diskutera saken lite mer och se om ni kan komma överens.

Jag hoppas detta gav dig svar på din fråga. Har du någon annan fundering är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Saga SthenRådgivare