Vad kan jag göra om jag inte vill att min pojkvän som använde våld mot mig ska sitta inne i fängelse?

Hej,

jag och min pojkvän har haft under 3 tillfällen stora bråk. Vi båda har använt våld mot varandra men eftersom han är starkare så har haft mer kraft. Första gången slog han mig med huvudet mot dörren , fick några bulor men inget annat, andra gången bet han mig och tog stryptag på mig. fick några blåmärken efter händelsen.

Sista gången vi bråkade så tog han stryptag och inget mer och jag ringde polisen.

Nu är det så att jag vill inte gå vidare med anmälan men jag har redan varit under förhör och berättat detta för polisen. Han sitter fortfarande anhållen och åklagaren ska bestämma sig om han ska bli häktad. Under dessa 3 tillfällen så hade han självmedicinerat med starka ångest tabletter och druckit, han var inte sig själv och detta hände 3 gånger. Han är deprimerad och har försökt flera gånger läggas in på någon beroende enhet. Jag älskar honom väldigt mycket och han behöver hjälp men vill inte han ska behöva bli dömd.

Vad kan man göra för att få honom ut? Finns det någon chans till strafföreläggande? Kan detta anses som ringa misshandel?

Jag är hopplös och behöver verkligen er hjälp.

Lawline svarar

Hejsan!

Vad kan du göra för att få ut honom?
När det gäller fall som är under åklagarens ansvar så är det endast åklagaren som kan bestämma om åtal ska ska göras eller inte. Det är högst osannolikt att åtalsunderlåtelse kommer att göras, rättegångsbalken, 20 kap 7§. Situationen uppfyller inte paragrafen. Du kan välja att inte biträda målet och att inte vara målsägande i fallet men åtalet som åklagaren för i rätten är utom dina händer för övrigt, rättegångsbalken, 20kap 8§.

Det står sig ganska självklart att åklagaren kommer att väcka åtal. Beroende på bevisning så är det möjligt att han kommer att bli dömd för misshandel i normalgraden. Du kan välja att säga emot det du har vittnat om tidigare, emellertid är det högst osannolikt att detta kommer att få genomslag i rätten om de har medicinska bevis på våld (bilder på halsen efter stryptaget exempelvis) eller vittnesmål som kan vittna om våld i hemmet samt vittnesmål från polisen.

Kan det bli ringa misshandel?
Våld i hemmet tas oftast allvarligt i rätten eftersom hemmet är i allmänhet där någon ska känna sig trygg och säker. Stryptag ses i sig som ett allvarligt slag av våld. I fallet RH 2007:75, har en elev slagit en lärare med öppen hand vilket dömdes till misshandel av normalgrad. I fallet NJA 1967 s237 anför högsta domstolen med hänsyn till propositionen 1962:10 B s. 91 att möjlighet att döma till böter borde finnas bl. a. med hänsyn till sådana fall, där brottet låg på gränsen till ofredande men ansågs böra bedömas som misshandel, samt att misshandel, som icke var av bagatellartad natur, normalt borde föranleda fängelse. För att kunna döma till ringa misshandel bör våldet ses som "bagatellartad natur". Jag ser därför inte stora möjligheter till att det han blir dömd till endast ringa misshandel.

Faktumet att han var självmedicinerad samt var under påverkan av alkohol kommer inte hjälpa han i detta fall. Om han möjligtvis har en mental sjukdom som gör honom våldsammare samt att han har försökt att få hjälp för detta genom hälso- och sjukvård kan det hjälpa honom att få villkorlig dom och rättspykiatrisk vård.

Strafföreläggande
Det kan bli endast blir strafföreläggande för brott som anses vara av mindre allvarlighet så som ringa stöld, trafikförseelser etc. Våld mot personer kan inte åklagaren använda sig av strafföreläggande, (läs mer här).

Slutliga kommentarer.
Det kommer slutligen till om åklagaren kan bevisa att våld av detta slaget faktiskt har förekommit. Han eller hon kommer att använda ditt förhör, vittnesmål från polisen som förhörde dig, möjligtvis grannar som vittnar om våld i hemmet och medicinska protokoll och bevis om att våld har skett. Det kan även vara så att din pojkvän i förhör erkänner att dessa saker har hänt. I dessa fall finns inga stora möjligheter till att han inte kommer att bli dömd. Men om åklagaren inte har något av dessa kommer han eller hon inte kunna bevisa det och din pojkvän kan bli frisläppt utan att bli dömd.

Jag hoppas att jag har kunnat klargöra situationen för dig.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare