FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/12/2018

Vad kan jag göra om jag blivit utsatt för kränkande särbehandling på arbetsplatsen?

Min fråga lyder så här, har varit sjukskriven i 5 år, och under hela tiden har inte varken Chefen eller någon av mina så kallade arbetskompisar hört av sig, jag typ finns inte, nu ska jag börja arbetsträna, men känner att jag inte är välkommen känner mig utfryst, kan jag gå vidare med att jag känner utanförskap och vad kan jag göra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den utfrysning du har utsatts för tyder på en kränkande särbehandling, dvs. en handling som riktas mot en arbetstagare på ett kränkande sätt som kan leda till ohälsa eller att personen ställs utanför arbetsplatsens gemenskap. Även en enstaka händelse kan även bedömas som kränkande särbehandling.

Kränkande särbehandling

Arbetsgivaren har en skyldighet att klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten och vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan ge upphov till kränkande särbehandling, (13 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter för organisatorisk och social arbetsmiljö AFS 2015:4).

Det ska bland annat finnas rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras vilka ska innehålla vem man ska vända sig till om man blivit kränkt, vad denne ska göra, samt hur och var den utsatte snabbt kan få hjälp, (14 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter för organisatorisk och social arbetsmiljö 2015:4).

Arbetsmiljölagen

Utfrysning kan leda till psykisk ohälsa varför arbetsmiljölagens bestämmelser också blir tillämpliga. Det ska eftersträvas att arbetet ger möjligheter till social kontakt och samarbete vilket inte efterlevs i och med att du känner utanförskap och det är oacceptabelt (2 kap 1 § femte stycket arbetsmiljölagen). Arbetsgivaren har en skyldighet att vidta en rad olika åtgärder för att verksamheten ska uppfylla de krav som ställs på en god arbetsmiljö, (3 kap 2 a § arbetsmiljölagen). Bland annat ska risker för ohälsa undersökas, arbetsmiljön dokumenteras och handlingsplaner upprättas.

Ett sådant bemötande som du upplever är helt oacceptabelt och något du kan gå vidare med då arbetsgivaren inte har efterlevt de krav som ställs på denne. Till att börja med skulle jag råda dig att vända dig till arbetsgivaren eller någon annan på arbetsplatsen ex. HR-avdelningen för att påtala hur du känner. Jag förstår att det kan kännas väldigt jobbigt, framförallt om det är chefen som är arbetsgivaren men det finns också andra vägar att gå.

Skyddsombud

På arbetsplatsen ska det finnas ett skyddsombud om ni är minst fem arbetstagare på arbetsplatsen som du kan vända dig till, (6 kap 2 § första stycket arbetsmiljölagen). Skyddsombudet ska företräda arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor och verka för en tillfredsställande arbetsmiljö, (6 kap 4 § första stycket arbetsmiljölagen). Det skyddsombudet ska göra är att vända sig till arbetsgivaren och begära att åtgärder vidtas för att uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö, (6 kap 6 a § första stycket arbetsmiljölagen). Dessutom kan skyddsombudet begära att det utförs en kontroll av förhållanden på arbetsplatsen. Underlåter arbetsgivaren att lämna besked till skyddsombudet i dessa frågor kan Arbetsmiljöverket efter framställan av skyddsombudet pröva föreläggande (att arbetsgivaren ska genomföra en viss åtgärd) eller förbud (att arbetsgivaren inte får göra en viss handling), (7 kap 7 § arbetsmiljölagen).

Fackförening

Du kan också vända till din fackförening som kan påkalla förhandling med arbetsgivaren och kräva åtgärder, (12 § lagen om medbestämmanderätt i arbetslivet).

Diskrimineringsombudsmannen

Det kan vara så att kränkningen utgör diskriminering men det förutsätter att det hänför sig till någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder, (1 kap 5 § diskrimineringslagen) Om du anser den kränkning du utsatts för hänför sig till någon av dessa diskrimineringsgrunder kan du vända dig till diskrimineringsombudsmannen som kan ställa krav på åtgärder, (4 kap 1 § diskrimineringslagen). Diskrimineringsombudsmannen kan även företräda dig i domstol om ärendet går så långt, (6 kap 2 § diskrimineringslagen)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare