Vad kan jag göra om hyresvärden inte åtgärdar en brist i lägenheten?

Jag och min tjej flyttade nyss in i våran första lägenhet. Direkt uppkom två problem, lägenheten var inte städad och det fanns svartmögel i duschen och badrummet. Städningen löste hyresvärden samma dag vi informerade om att det var ostädat. Men svartmöglet i badrum och duschen gjordes inget åt. Jag har ringt upp vid senare tillfällen och fått svaret att möglet sitter under silikon listen och att det inte gick att städa bort, samt att de inte kan göra något åt det. Vad har jag för rätt som hyresgäst? Känns inte helt rätt att flytta in i en lägenhet med svart mögel i duschen och badrummet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag får av din fråga göra antagandet att det är en hyreslägenhet ni har flyttat in till. Det innebär att din fråga regleras i "Hyreslagen" eller Jordabalkens 12 kap

Vilka bestämmelser är av betydelse?

Av din fråga framgår det att det finns svartmögel i lägenheten vilket kraftigt kan påverka hälsan om det inte åtgärdas. Med det sagt framgår det att hyresvärden på tillträdesdagen till er lägenhet ska tillhandahållen lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap. 9§ JB). Eftersom det framgår av din fråga att hyresvärden sagt att det inte går att åtgärda har din hyresvärd inte uppfyllt detta och det föreligger så enligt min bedömning brister i lägenheten.

     Eftersom lägenheten inte är i sådant skick som ni avtalet genom hyresavtalet gäller så följande (12 kap. 11§ JB):

  1. Hyresgästen får avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad, om hyresvärden underlåter att efter tillsägelse utföra åtgärden så snart det kan ske.
  2. Kan bristen inte avhjälpas utan dröjsmål eller underlåter hyresvärden att efter tillsägelse utföra åtgärden så snart det kan ske, får hyresgästen säga upp avtalet. Uppsägning får dock ske endast om bristen är av väsentlig betydelse. Sedan bristen har blivit avhjälpt av hyresvärden, får avtalet inte sägas upp.
  3. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran.
  4. Hyresgästen har rätt till ersättning för skada, om hyresvärden inte visar att bristen inte beror på hans försummelse.
  5. Om hyresavtalet avser en bostadslägenhet, får hyresvärden föreläggas att avhjälpa bristen (åtgärdsföreläggande). Åtgärdsföreläggande meddelas av hyresnämnden efter ansökan av hyresgästen. I fråga om åtgärdsföreläggande gäller i övrigt vad som föreskrivs i 16 § andra och fjärde–sjätte styckena.

Sammanfattningsvis

Det framgår för mig som tydligt att det finns brister i lägenheten eftersom det finns svartmögel i den som kan komma att påverka hälsan. Eftersom det föreligger en brist är det hyresvärdens skyldighet att åtgärda det om den uppkommit innan men även efter från det att ni flyttat in där förutsatt att ni inte aktivt skapat bristen (12 kap. 9§ KB). Detta tvekar jag såklart kraftigt på att ni gjort eftersom ni både upptäckt och påtalat bristerna så fort ni upptäckte dem.

Vad jag rekommenderar?

Eftersom det är svartmögel bör ni skriftligen påtala detta för hyresvärden och att han ska åtgärda problemet igen. Väljer hyresvärden att ignorera detta eller anser att det inte är möjligt har ni rätt att själva åtgärda detta på hyresvärdens bekostnad vilket bör påpekas för denne i samband med detta. Anledning till att ni bör göra detta skriftligen (mejl/sms etc.) är för att det är enklare att bevisa för hyresnämnden att hyresvärden valt att inte åtgärda ett allvarligt problem.

      Väljer hyresvärden fortfarande att inte åtgärda bristen bör ni vända er till hyresnämnden och ansöka om ett åtgärdsföreläggande för er hyresvärd för att åtgärda svartmöglet (12 kap. 16§ JB). Hyresnämnden gör så en avvägning mellan ert och hyresvärdens intressen där åtgärden måste vara ekonomiskt försvarbar i förhållande och byggtekniskt genomförbar.

Jag bifogar även Sveriges domstolars förklaringar och blanketter om hur man ansöker till hyresnämnden.

Jag hoppas så att ni fått svar på er fråga! Är så inte fallet tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare