Vad kan jag göra om arbetsgivaren inte betalar ut någon lön till mig?

Jag har jobbat på mitt nya jobb i snart 2 månader men har hittills inte fått någon lön. Första dagen jag kom för att skriva på anställningsavtal hade jag själv inte tillgång till mitt kontonummer då min bank id strulade men chefen fick kontonumret några dagar efter. Jag ska få min lön den 15e juli vilket är om två dagar men har fortfarande inte fått min lön för juni. Jag diskuterade det med honom och frågade när jag skulle få den därpå han sa att jag skulle få den i juni, dock inte den 15e och nu har jag väntat i ungefär en månad men fortfarande ingen lön. Vad jag vet så har 3 andra nya kollegor som började samtidigt som mig inte heller fått den. Vet inte om jag ens kommer få min lön för juli heller och han svarar inte när jag ringer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag antar att du undrar om du kan göra någonting åt denna situation. Jag kommer därför redogöra för vad som gäller enligt gällande lagstiftning, lagen om anställningsskydd (LAS).

Anställningsavtalet mellan dig och din arbetsgivare är bindande varav att betala ut lön är en av arbetsgivarens främsta skyldigheter i detta avtal. När din lön uteblir uppstår en fordran gentemot din arbetsgivare för det belopp som lönen motsvarar. Denna fordran förfaller den dagen som lönen skulle ha utbetalats till dig, det vill säga den 15e juni och juli (4 § LAS).

Vid förfallen fordran, det vill säga icke utbetald lön kan du för det första frånträda din anställning omedelbart. Du kan även själv ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och därigenom begära att arbetsgivaren ska betala ut den lön som du har rätt till (4 § tredje stycket LAS).

Om din arbetsgivare skulle ha ekonomiska problem kan du även ansöka om att sätta företaget i konkurs och eventuellt få ut så kallad statlig lönegaranti.

Om du vill ha hjälp med att ta frågan vidare rättsligt rekommenderar jag dig att kontakta din fackliga organisation, om du är medlem i en sådan. Alternativt kan du boka tid med en av våra kunniga jurister.

Annars hoppas jag att det löser sig för dig och att du fått svar på eventuella frågor!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare