Vad kan jag göra när min arbetsgivare inte betalar ut min lön?

Hej!

Jag jobbade från 21/6 till 10/7, fick sparken genom att chefen ringde en medarbetare och den personen skulle sparka mig. Jag försökte kontakta chefen för att få höra det från honom men han ignorerade helt, svarade varken när jag ringde, på sms eller mejl. Han ska säga det personligt, samt så ska papper skrivas på, men inget.

Nu till saken; nu när lönen kommer så fick inte jag för den perioden som jag jobbade. Jag försökte ringa, men inget svar, skickade mejl, inget svar, skickade sms, inget svar. Så vad kan/ska jag göra? Jag ska ha betalt för 120 timmar, men har inte fått och blir helt ignorerad. Hjälp?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Genom anställningsavtalet mellan dig och din arbetsgivare är att betala ut lön en av arbetsgivarens främsta skyldigheter. När du inte får betalt för lön du har rätt till uppstår en fordran gentemot din arbetsgivare för det belopp som lönen motsvarar, det vill säga 120 timmar i ditt fall. Denna fordran förfaller den dagen som lönen skulle ha utbetalats till dig.

Det du kan göra vid en förfallen fordran är att själv ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och därigenom begära att arbetsgivaren ska betala din lön.

Om din arbetsgivare har ekonomiska problem kan du även ansöka om att sätta företaget i konkurs och få ut så kallad statlig lönegaranti.

Om du dessutom misstänker att eventuell uppsägning eller avsked har gått till på fel sätt kan du bland annat begära skadestånd. Vill du vidare hjälp med din fråga rekommenderar jag dig att boka tid med en av våra kunniga jurister. Alternativt kontakta din fackliga organisation, om du är medlem i en sådan.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Om något är oklart eller om du har ytterligare frågor är du varm välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare