FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/12/2020

Vad kan jag göra för att min fru ska kunna agera för min räkning i händelse av allvarlig sjukdom?

Hej jag äger en fastighet som är enskild egendom långt innan jag och min fru träffades, men vad händer om jag skulle bli sjuk ( så att jag inte kan fatta egna beslut,typ en hjärnblödning ) kan man skriva något papper att hon kan besluta över min enskilda egendom vid ett sådan händelse, men bara vid händelser då jag inte kan fatta egna beslut.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om enskild egendom återfinns i Äktenskapsbalkens 7 kap. 1 § som stadgar att en makes egendom är giftorättsgods såvida det inte är enskild egendom.

Enskild egendom kan enligt 7 kap. 2 § ÄktB bli just enskild endast genom äktenskapsförord, gåva, arv, förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionsförsäkring. Det är således inte så att din fastighet "fortsätter" vara enskild egendom när du och din fru ingår äktenskap. Enskild egendom blir den bara genom äktenskapsförord i sådana fall.

Vad som är enskild egendom och vad som är giftorättsgods blir dock endast intressant i händelse av äktenskapsskillnad, då bodelning görs. Under äktenskapet kommer det inte spela någon roll hur fördelningen av egendomen är gjord!

Blir du sjuk på ett sätt som gör att du inte kan fatta egna beslut är det klokast i att skriva en framtidsfullmakt. Som sagt har det ingen inverkan på din frus möjligheter att agera i ditt namn om egendomen skulle vara enskild egendom eller inte. Skriver ni en framtidsfullmakt där du ger din fru fullmakt att agera i ditt namn angående fastigheten kommer det att åtgärda era problem.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare