Vad kan jag göra åt migrationsverkets långa handläggningstider?

Hejsan.

Jag och min fästmö har nu väntat på att hon ska få uppehållestillstånd sedan förra året i maj. Hon har varit på sin närmsta ambassad och lämnat in uppgifter och blivit intervjuad i början av december 2017. Jag själv har en genomsnittlig inkomst 24.500 - 27.500 efter skatt. Och har en lägenhet 67kvm 2 rum. Jag har fått höra av migrationsverket att de har börjat jobba med maj månad ansökningar från förra året (det är den månad vår ansökan ligger) men det har snart gått 2 månader och blivit tilldelad än handläggare än. När jag ringer migrationsverket så referrar dom mig till migrationsverket hemsida där hadläggningstiderna är mellan 14-22 månader. Och de ber mig att ha tålamod för att det finns ärende som är mycket äldre än mina som inte har blivit uppgjorda (svårt att förstå hur detta är mitt problem) Min fråga är då är detta normalt att migrationsverket beter sig på det här sättet.Tackar så hjärtligt mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Regler för handläggning av uppehållstillstånds-ärenden finns i förvaltningslagen (FL). Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som gäller kring migrationsverkets handläggningstider. Jag utgår i mitt svar ifrån att din fästmö ansökt om uppehållstillstånd genom anknytning till dig och att ansökan fyllts i korrekt.

Anledningen att handläggningen tar lång tid
Migrationsverket har fått in mer ärenden än vanligt under senaste åren och har varit hårt belastat sedan flyktingvågen 2015. Den höga belastningen har gjort att alla handläggningstider för samtliga ärenden har ökat . Att migrationsverket svarar dig att ha tålamod, att det finns ärenden före i kön samt att man kan läsa om handläggningstider på deras hemsidan är därför inte anmärkningsvärt och inte fel gjort av dem.

Vad du göra för att skynda på ett beslut:
En ny möjlighet för att påskynda ett beslut trädde i kraft 1 juli 2018. Om ett beslut inte fattats i ett ärende inom sex månader kan du skriftligen begära att migrationsverket ska fatta ett beslut. (FL 12§). Migrationsverket har då två val.

1. Fatta ett beslut i ärendet inom fyra veckor.
2. Avslå begäran om beslut. När du har fått ett avslag om beslut kan du överklaga det till domstolen för prövning.

Slutkommentar och mitt råd
Om jag räknar rätt så har du och din fästmö väntat på ert beslut i 19 månader. Jag rekommenderar dig därför att skriftligen skicka in en begäran till migrationsverket om beslut i ärendet. Inom fyra veckor ska du då få ett beslut eller ett avslag på din begäran. Får du ett avslag kan du överklaga det till domstolen. För att skicka in en begäran om beslut fyll i denna blankett.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga annars är du välkommen att ställa en ny!

Sandra LundinRådgivare