Vad kan jag göra åt en betalningsanmärkning?

Jag har fått ett brev från kronofogden sista datum 19 april. Jag har varit covid19 sjuk. Har inte öppnat posten. Jag betalade 22 april men fick betalningsanmärkning av det. Vad kan jag göra nu??? Var betalningsanmärkning 3 år i livet. Det är inte lätt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först vill jag säga att jag beklagar din situation, jag förstår att det inte är lätt. Jag hoppas att jag åtminstone kan bringa lite klarhet i vad som nu gäller.

Vad kan jag göra nu?

Det är tyvärr inte så mycket man kan göra när man fått en betalningsanmärkning av anledningen att man betalat sin skuld för sent. Det är just på grund av sena betalningar som betalningsanmärkningar uppkommer.

Begära rättelse

En betalningsanmärkning kan inte överklagas men det går däremot att vända sig till Kronofogden för att begära s.k. rättelse.

Rättelse finns till för de situationer då man som privatperson hamnat i Kronofogdens register av misstag. Det kan till exempel handla om att man råkat betala på ett felaktigt sätt eller om ett betalningskrav följaktligen kommit till Kronofogden. Det ska med andra ord röra sig om ett misstag avseende skulden som föranlett betalningsanmärkningen – först då har man rätt att begära rättelse. Man har alltså inte rätt att begära rättelse på grund av sen betalning.

Min bedömning utifrån de uppgifter du lämnat i frågan är att du tyvärr inte kan göra så mycket åt betalningsanmärkningen. Vill du ändå läsa mer om rättelse kan du göra det på följande länk: https://www.kronofogden.se/rattelsepersonuppgift.html. På sidan som länkas står även hur man som privatperson går tillväga för att söka rättelse.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare