Hur ska jag gå till väga för att en felaktig betalningsanmärkning ska tas bort?

Jag har en betalningsanmärkning, som jag anser vara felaktig. Hur ska jag göra för att den ska tas bort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!


Du måste kontakta kreditupplysningsföretaget och begära att de utreder ärendet

I det fall du anser att en du fått en felaktig betalningsanmärkning måste du kontakta det kreditupplysningsföretaget som utfärdat betalningsanmärkningen och begära att de utreder ärendet. Företaget har då en skyldighet att skyndsamt utreda saken och återkoppla till dig med deras inställning i ärendet. Observera att om betalningsanmärkningen även finns registrerad hos Kronofogdemyndigheten bör du även kontakta dem för rättelse.


Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se


Vänligen,

Anna EvensRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Fordringsrätt & exekutionsrätt och Betalningsanmärkning? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo