Hur länge ligger en betalningsanmärkning kvar efter misslyckat utmätningsförsök om skulden betalas?

Hej!

Det står utmätningsförsök skuld obetald på min uc. Jag undrar om kronofogden kan ta bort direkt den när jag betalar hela skuld ?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du fått en betalningsanmärkning efter ett utmätningsförsök, vilket syns hos kreditupplysningsföretaget UC, och att du undrar om anmärkningen försvinner direkt när du betalat din skuld.

Hur kan en anmärkning uppstå?

Om en skuld inte betalas efter en betalningsanmärkning så kan kronofogden göra en utmätning för att täcka skulden. Om kronofogden inte kan täcka hela skulden efter ett utmätningsförsök kommer detta registreras som en anmärkning som kan synas vid upplysningar hos kreditupplysningsföretag såsom UC.

Hur länge finns en anmärkning kvar?

En anmärkning ligger kvar i tre år och ska alltså bort senast tre år efter den uppkommit (kreditupplysningslagen 8 § andra stycket). Däremot kommer inte anmärkningen försvinna direkt när du betalat skulden, utan finns alltså kvar i tre år från det att du fick anmärkningen.

Jag hoppas svaret är till hjälp! Om du har ytterligare frågor är du välkommen att hör av dig igen. Det finns också möjlighet att kontakta någon av våra jurister för ytterligare hjälp.

Vänligen,

Felicia BjörckRådgivare