FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/06/2018

Vad innehåller ett friskhetsintyg?

Hej, en kompis till mig försökte ta självmord för ett par år sedan men blev stoppad. Hen blev inte skadad och alltså då inte inlagd på sjukhus, vilket dock någon hade sagt till polisen som sedan ringde hem till hens föräldrar och sa så. Inget hände efter det, inga resurser eller liknande sattes in för utredning eller så, alla gick vidare som om inget hade hänt dock vill hen söka jobb vilket kräver ett friskhetsintyg och hen är orolig över att inte kunna söka jobbet ifall självmordsförsöket är rapporterat i något register som arbetsplatsen kan ta reda på och säga att hen inte kan bli anställd för en händelse som hände för ett par år sedan.

Är det sant att självmordsförsök dokumenteras i register någonstans eller något liknande?

Tycker inte att en sådan händelse ska förstöra hens chans till att söka till sitt drömjobb, speciellt inte nu när hen aldrig försökt begå självmord eller något liknande igen efter den enstaka kvällen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett friskhetsintyg är inget man är tvungen att lämna, men många arbetsgivare begär ut ett för olika anledningar och då vill man självfallet ge ett intyg för att erhålla tjänsten. Det vanligaste skälet är för anställdas egna säkerhet att de är friska när de utför arbetsuppgifterna. Ett självmordsförsök kan lagras i ens patientjournal om man är i kontakt med sjukhus vid tillfället, men vid ett friskhetsintyg så anges inte tidigare hälsoproblem.

För att få ett friskhetsintyg kan man boka en tid på vårdcentral där de kan exempelvis ta blodprov och urinprov för att bedöma att man är frisk och opåverkad av eventuella olagliga medel. Sammanfattningsvis kommer inte tidigare hälsoproblem anges i ett friskhetsintyg, utan är endast ett intyg över hur ens hälsa är i den stund man utför undersökningen.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare