Vad innebär vari andre maken inte äga giftorätt?

ÄKTENSKAPSFÖRORD

Undertecknade äkta makar överenskommer härmed att följande livförsäkringar i Skandia Liv

skall utgöra respektive makes enskilda egendom vari andre maken inte äga giftorätt.

Vad innebär:.... vari andre maken inte äga giftorätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är vad "vari andre maken inte äga giftorätt" innebär. Detta betyder att livförsäkringarna i Skandia Liv är varje makes enskilda egendom och därmed inte egendom som är giftorättsgods. Giftorättsgods är den egendom som ingår vid en bodelning, efter äktenskapsskillnad eller ene makens död (1 § 7 kap. Äktenskapsbalken).

Hör gärna av dig igen om du vill ha mer hjälp!

Oskar ForsbergRådgivare