FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/02/2021

Vad innebär kalendermånad?

Vad betyder kalendermånad dvs är det 4 veckor, 28 dagar eller 30 dagar? De är de 3 bud jag har fått.

Sen är frågan om det står 4 kalendermånader från 2020-03-16. Vilket datum är det sista då dvs när har 4 kalendermånader gått?

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kalendermånad är från den första till den sista dagen i månaden
Innebörden av begreppet kalendermånad är det tidsspektrum från den första till den sista dagen i en månad, det vill säga en hel faktisk månad. Detta innebär således att dagarna i en kalendermånad varierar i enlighet med kalendern.

Fyra kalendermånader har passerat första dagen i augusti
Tiden börjar räknas från och med första dagen i nästkommande hela månad, det vill säga 2020-04-01. Fyra månader är således april till juli, vilket innebär att fyra kalendermånader har passerat den 2020-08-01.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare