Vad innebär hemlig övervakning av elektronisk kommunikation?

om polisen har hemlig övervakning av ens tekniska kommunikation, kan dom då se och läsa vad man skriver på Internet från sin mobiltelefon? får dom även läsa vad man skrivit längre tillbaks i tiden innan beslutet togs att ha hemlig övervakning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om hemlig övervakning finns i Rättegångsbalken (RB). Hemlig övervakning av elektronisk kommunikation, även kallad HÖK, innebär att uppgifter hämtas in om meddelanden som överförts i ett elektroniskt kommunikationsnät, vilka elektroniska kommunikationsutrustningar som befunnit sig inom ett visst område eller var olika elektroniska kommunikationsutrustningar befunnit sig (27 kap. 19§ RB). Det kan alltså exempelvis handla om uppgifter om vilka mobiltelefoner som befunnit sig vid en brottsplats eller uppgifter om till vilka mobiltelefoner en gärningsman har skickat sms. Genom hemlig övervakning av elektronisk kommunikation får man alltså reda på uppgifter om den elektroniska kommunikationen, men inte vad som faktiskt sagts eller skrivits. Polisen kan alltså inte ta reda på vad du skriver på internet genom hemlig övervakning av elektronisk kommunikation. Vill polisen ta reda på vad som exempelvis skrivits i mail eller sms måste de istället använda hemlig avlyssning av elektroniska hjälpmedel.

Sammanfattningsvis kan polisen inte med hjälp av hemlig övervakning av elektronisk kommunikation få reda på vad någon skrivit på internet.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare