FrågaAVTALSRÄTTGåva30/01/2018

Vad innebär hembudsklausuler i gåvobrev?

Hej har fått ett gåvobrev som ska undertecknas, men det känns så svårt när vi inte förstår innebörden på ren svenska. Det står så här. För de fall att delägaren vill överlåta sin andel i fastigheten ska den hemsida andelen till övriga delägare. Hembygd ska ske skriftligen. Delägare som vill utnyttja inlösenrätten ska inom tre månader skriftligen påkalla intresse för att få utnyttja rätten. Efter 3 månader förfaller inlösenrätten. Inlösenrätten ska ske mot det vid hembudstillfället då gällande marknadsvärdet om inte parterna överenskommet om annat. Vi förstår inte det här med inlösenrätten. Hoppas ni kan ge oss svar. Hälsningar förvirrad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har brutit ner det i varje mening för att beskriva hur jag tolkar det. Eftersom detta rör avtalstolkning så kan det vara svårt att säga helt korrekt vad som faktiskt menas utan att ha tillgång till hela gåvobrevet, men det som jag skrivit nedan är alltså hur jag tolkar det hela, översatt till lite mer förståelig svenska.

För de fall att delägaren vill överlåta sin andel i fastigheten ska den hemsida andelen till övriga delägare.

När du skriver på gåvobrevet så kommer du äga en del i fastigheten, om du sen inte längre vill vara delägare utan vill i sin tur sälja eller ge bort din del så ska det först erbjudas de andra delägarna. Alltså om du vill sälja, så ska du sälja till någon av de andra personerna som redan äger en del i fastigheten.

Hembygd ska ske skriftligen.

Detta ska ske skriftligen, du kan alltså inte enbart erbjuda de andra delägarna att köpa din del muntligen.

Delägare som vill utnyttja inlösenrätten ska inom tre månader skriftligen påkalla intresse för att få utnyttja rätten.

De andra delägarna som är intresserade av att köpa din del ska inom tre månader säga det till dig genom ett skriftligt meddelande.

Efter 3 månader förfaller inlösenrätten.

Om ingen är intresserade av att köpa din del så tolkar jag detta som att du är fri att sälja till utomstående, alltså sälja till någon annan som inte är delägare.

Inlösenrätten ska ske mot det vid hembudstillfället då gällande marknadsvärdet om inte parterna överenskommet om annat.

Om du säljer det till någon eller några andra delägare så ska priser vara det som är att anse som marknadsvärde om du och den framtida eventuella köparen inte kommer överens om annat.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare