Vad innebär ett solidariskt skadestånd?

jag och en "medbrottsling" skulle betala ett skadestånd solidariskt, jag har dock betalat allt själv, kan jag då kräva hälften av honom då han inte betalat nånting?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett solidariskt betalningsansvar kan aktualiseras när två eller flera gemensamt har orsakat en skada och är skadeståndsskyldiga tillsammans. Skadeståndsbeloppet kan krävas av vem som helst av de solidariskt ansvariga. Den som betalar skadeståndet får då en regressrätt gentemot övriga betalningsskyldiga.

Eftersom du har betalat hela skadeståndet själv har du rätt att rikta ett betalningskrav mot den som tillsammans med dig varit skadeståndsskyldig. Du har därmed regressrätt och kan begrära hälften av skadeståndsbeloppet av din "medbrottsling".

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare