FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/07/2019

Vad innebär det för mig att byta från ett regionägt bolag till regionen som arbetsgivare?

Arbetar på Folktandvården AB som är ett helägt bolag av Region Skåne. Nu ska jag byta tjänst till en forskningsavdelning inom Region Skåne som inte är ett bolag men inom Region Skåne.

Fråga?: Byter jag arbetsplats inom eller utanför Region Skåne?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vet inte hur ägarförhållandena ser ut mellan Region Skåne och Folktandvården AB, men vanligtvis innebär det ett byte av arbetsgivare när man byter från en arbetsgivare till ägaren av denna arbetsgivare (eftersom det är två helt olika juridiska personer). Jag gissar att det på ditt förra anställningskontrakt var angivet Folktandvården AB som arbetsgivare, vilket innebär att arbetsgivaren inte kan vara densamma nu under anställningen för Region Skåne (alternativet är att du skulle varit anställd på Region Skåne och samtidigt placerad på Folktandvården, vilket skulle innebära att du nu enbart byter arbete och inte arbetsgivare). När man exempelvis byter arbetsgivare från ett kommunalt ägt bolag till kommunen så anses det vara ett arbetsgivarbyte.

Min bedömning blir alltså att du byter arbetsgivare, såväl som arbete. Jag hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Lucas CyrénRådgivare