FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet10/04/2020

Vad innebär det att man har bättre rätt till en fastighet som sålts till flera personer?

Vad innebär det att jag vunnit bättre rätt i hovrätten till en fastighet som har blivit vidare såld till ytligare 3 personer

Jag har hela tiden boTT på fastigheten

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad innebär det att man har bättre rätt?

Att du har bättre rätt till något innebär i korthet att du har företräde till den. För att förtydliga vad det innebär och om själva problemet kring vem som har rätt till något så ska jag gå igenom ett exempel.

A lånar ut sin telefon till C. B köper telefonen av C. Då har både A och B rätt till telefonen men det finns bara en och då måste man avgöra vem som har bäst rätt till telefonen. I ditt fall så rör det en fastighet som sålts vidare till tre personer och då är frågan vem som har bäst rätt till fastigheten eftersom alla tre har köpt den. Att hovrätten dömt att du har vunnit bäst rätt innebär därför att du har rätt till fastigheten och inte de andra personerna som har förvärvat fastigheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare