Vad innebär det att kallas som misstänkt till ett förhör?

Fick samtal att jag är misstänkt men inte vad det gällde, jag är orolig och vet inte vad det handlar om och ska på förhör på måndag, jag ska bara in på ett misstanke förhör - vad betyder det? Betyder det att jag gjort något eller att de behöver min "hjälp" i en utredning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 23 kap. 2 § Rättegångsbalken (RB) skall det utredas vem som skäligen kan misstänkas för brottet och om tillräckliga skäl föreligger för åtal mot honom.

En del av metoderna för att utreda vem som skäligen kan misstänkas för brottet innefattar förhör. Du är misstänkt för brott och har kallats till förhör enligt 23 kap. 6 § RB.

Du skriver att du är misstänkt för ett brott. Det innebär att förundersökningsledaren håller det för troligt, i detta skede av utredningen, att du begått det aktuella brottet. I Sverige råder förhörsplikt, vilket innebär att du måste infinna dig till förhöret på utsatt tid förutsatt att du inte har laga förfall, det vill säga eventuell giltigt skäl till annat. Detta följer av 23 kap. 6 - 9 §§ RB.

Förhöret med dig görs utifrån att du är misstänkt för att ha begått brottet i fråga. Det är under förhöret som du får reda på vad du är misstänkt för. Du får möjlighet att lämna din berättelse och din inställning till misstanken. Du har också rätt att begära advokat till förhöret, och det finns inget tvång att ge någon utläggning under förhöret.

Polisen och förundersökningsledaren ska bedriva sitt arbete, inklusive förhören, objektivt, se 23 kap. 4 § RB. Det innebär att förundersökningsledaren har en skyldighet gentemot dig som misstänkt att söka efter det som ligger dig till last såväl som omständigheter som är till din fördel.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare