Vad innebär de förslagna kompetenskraven för utförande av estetiska injektioner?

Hej, det pratas om att det ska bli lagstiftning på att estetiska injektioner ska bara få utföras av legitimerad vårdpersonal och att lagen träder i kraft 1 januari 2021. Innebär det att alla andra som inte har medicinsk legitimation måste sluta jobba med det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regeringen har genom en departementspromemoria, DS 2019:20, föreslagit en ny lag. Precis som du skriver innebär denna lag om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar bland annat att ett nytt kompetenskrav införs.

I lagförslaget anges att "Endast den som har legitimation som läkare, tandläkare eller sjuksköterska får utföra en estetisk injektionsbehandling.", (6 § andra stycket lag om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar. Sida 8 i det länkade dokumentet).

Konsekvensen blir då att de som inte har medicinsk legitimation som uppfyller dessa krav antingen måste sluta utföra estetiska injektionsbehandlingar eller gå på dem nödvändiga utbildningarna för att kunna få en licens. Det ska dock nämnas att det fortfarande bara är ett lagförslag och att det måste godtas av riksdagen för att det ska kunna bli en lag. Än så länge har inget sådant beslut kommit från riksdagen.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare