Felaktigt given tvångsmedicin enligt LPT

Felaktig lpt tvångsmedicn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Eftersom din fråga saknar detaljbeskrivning måste jag göra en del antaganden. Jag antar att din fråga rör en situation där någon blivit tvångsmedicinerad enligt Lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT) när de inte skulle blivit det, eller en situation där någon blivit tvångsmedicinerad enligt LPT med fel medicin.

Förutsättningar för tvångsvård

Tvångsvården ska syfta till att sätta patienten i stånd att frivilligt medverka till nödvändig vård och ta emot det stöd som han eller hon behöver (2 § LPT).

Vidare får tvångsåtgärder vid vård användas endast om de står i rimlig proportion till syftet med åtgärden. Är mindre ingripande åtgärder tillräckliga, skall de användas. Tvång skall utövas så skonsamt som möjligt och med största möjliga hänsyn till patienten (2 a § LPT).

Tvångsåtgärder i syfte att genomföra vården får användas endast om patienten inte genom en individuellt anpassad information kan förmås att frivilligt medverka till vård. De får inte användas i större omfattning än vad som är nödvändigt för att förmå patienten till detta (2 b § LPT).

Tvångsvård får ges endast om patienten lider av en allvarlig psykisk störning och på grund av sitt psykiska tillstånd och sina personliga förhållanden i övrigt

  1. har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård, som inte kan tillgodoses på annat sätt än genom att patienten är intagen på en sjukvårdsinrättning för kvalificerad psykiatrisk dygnetruntvård (sluten psykiatrisk tvångsvård), eller
  2. behöver iaktta särskilda villkor för att kunna ges nödvändig psykiatrisk vård (öppen psykiatrisk tvångsvård).

En förutsättning för vård enligt denna lag är att patienten motsätter sig sådan vård som sägs i första stycket, eller det till följd av patientens psykiska tillstånd finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans eller hennes samtycke.

Tvångsvård får inte ges om patientens psykiska störning enligt första stycket utgör enbart en utvecklingsstörning. Vid bedömning av vårdbehovet enligt första stycket ska det även beaktas, om patienten till följd av sin psykiska störning är farlig för annans personliga säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa.

Begreppet allvarlig psykisk störning skall ses mot bakgrund av uppfattningen att det är såväl biologiska som sociala och psykologiska faktorer som brukar samverka till uppkomsten av psykiska störningar och behovet av vård. En bedömning av om en störning är allvarlig skall ske utifrån både störningens art och grad. Med art avses typen av störning och med grad omfattningen av det ingrepp i personligheten som störningen förorsakar. I samband med prövningen av detta rekvisit måste hänsyn tas till växlingar i tillståndet och risken för återfall om behandlingen avbryts för tidigt. Den psykiska störningen är av allvarlig art så länge påtaglig risk föreligger för att de psykiska symtomen återkommer, om behandlingsinsatserna avbryts.

Tvångsmedicinering

Enligt 17 § LPT ska i fråga om behandlingen under vårdtiden samråd äga rum med patienten när det kan ske. Samråd ska ske också med patientens närstående, om det inte är olämpligt. Behandlingsåtgärderna ska anpassas till vad som krävs för att uppnå syftet med tvångsvården enligt 2 § andra stycket (se ovan text). Om det är nödvändigt får patienten, efter chefsöverläkarens beslut, ges behandling utan samtycke. Det betyder att när enighet om behandlingen inte kan nås kan chefsöverläkaren besluta om tvångsbehandling. Bestämmelsen tar sikte på mer övergripande behandlingsbeslut. Chefsöverläkaren får uppdra åt en erfaren specialistkompetent läkare att fatta beslut av detta slag (se 39 § LPT).

Vad kan man göra om det sker felaktigheter?
Om du tror att någon har blivit felaktigt tvångsmedicinerad genom att ovan juridiska krav inte har uppfylts kan du överväga följande steg:

  • Kontakta patientnämnden: Varje region har en patientnämnd som kan hjälpa till vid klagomål på vård.
  • Anmäla till IVO (Inspektionen för vård och omsorg): IVO granskar och utreder klagomål på hälso- och sjukvård.
  • Vidare kontakt med jurist: Det kan vara bra att kontakta en jurist eller rättshjälpsorganisation som har erfarenhet av psykiatrisk vård och LPT.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare